Typ av värmekälla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1663
779
fluffis:
:)

...Men jag håller med de andra här. Grunda med värmekabel eller värmematta + termostat på ca 1/4 av bottenytan i terrariet. Kolla sen vilken temperatur du uppnår och lägg till fler värmekällor om det behövs. För mig känns det som att en värmepanel på ena väggen i terrariet hade blivit nästa steg. Sen är ju frågan hur kallt det blir i det där ouppvärmda rummet där terrariet ska stå. Är det jättekallt så kanske det inte går överhuvudtaget.

En annan sak som jag kom på är att det är nog bra att ha flexibla ventilationsöppningar som kan slutas mer eller mindre beroende på hur mycket ny luft du vill få in. Luftgenomströmningen bygger mycket på vilken skillnad i temperaturen det är utanför och inne i det uppvärmda utrymmet, så att säga. Så om det är vinter och kanske svinkallt i rummet där terrariet står så kommer den svala luften att påverka terrariet mycket mer än på sommaren när det är varmare.

Angående (självdrags-)ventilation har jag fått inspiration och lärdomar från den här sidan som visserligen handlar om husventilation men det blir ju liknande förhållande mellan utomhus/bostad som mellan bostad/terrarium. www-v2.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp

375
251
Doxster:
Ja vi får se hur jag gör, vet inte varför jag är extra positiv till panelerna. Gillar dom skarpt iaf, känns som mindre meck och mer pålitliga.

Ventilationen är också något som jag kikar på. Många jänkare har börjat köra med ventilation på framsidan av terrariet, vilket känns som en bra grej eftersom man slipper bry sig om vad som står vid sidorna av terrariet. Inget som kan blockera luften.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild