Lygodactylus williamsi, ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

53
4
Arnqvist98:
Hej, jag såg precis att min L.Williamsi har lagt två fina ägg, dock vet jag inte om de är befruktade, men om dom skulle vara så  då undrar jag om ni har några tips på hur man kan täppa för äggen så ungarna inte blir mat. 
Äggen är lagda ovanpå bakgrunden som är vänd åt fel håll vilket ger en extremt liten glipa (se bild) 

53
4
Arnqvist98:
utifallat någon inte förstod så är det Lygodactylus williamsi jag pratar om =)

2048
773
psyjoh:
Bara att ta av taket och bygg en liten bur runt äggen som täcker dem så föräldrarna inte kommer åt dem och på med taket igen. Ifall du nu ska kläcka dem på det stället? 

903
509
Evanjeline:
Jag hade försökt skära av bakgrunden och ta ut dem. Så högt upp i terrariet kommer du nästan garanterat att få hanar.

429
254
JACLAR123:
Evanjeline skrev:
Jag hade försökt skära av bakgrunden och ta ut dem. Så högt upp i terrariet kommer du nästan garanterat att få hanar.


Hur menar du? Kan man bestäma kön genom temp eller fuktighet? Du får gärna berätta mer om det.. :D

903
509
Evanjeline:
Ja, det kan man. Om du läser på forum, och vad williamsi uppfödare säger så är anledningen att det finns väldigt få honor att de ska inkuberas runt 22 grader. Eftersom de flesta lämnar äggen i terrariumet så blir det mycket höger temp än det, speciellt för att ödlorna gärna lägger äggen högt. Det är inte 100% garanterat att du får honor, men du får en mycket högre honor till hanar ratio om du inkuberar dem på lägre temp.

429
254
JACLAR123:
Wow. Det visste jag inte. Men det är ju perfekt med rumstemp. :D

903
509
Evanjeline:

Självklart rekomenderar jag att själv läsa från uppfödarens egna ord och inte bara gå på vad jag säger eftersom jag aldrig fött upp några. Men det är vad jag kommit fram till efter att ha grävt upp information på geckos unlimited, och gått in på uppfödares hemsidor därifrån.

www.geckosunlimited.com/community/other-day-geckos-lygodactylus-gonatodes-sphaerodactylus/

www.wintergeckos.de/en/

Två länkar.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Sätt ett liten burk över äggen bara med lufthål i, utrymmet mellan bakgrunden och toppen tätar du med lite skumgummi bara. Enkelt och bra utan att behöva förstöra bakgrunden eller nåt.
Mvh Robert 

429
254
JACLAR123:
Om någon missförstå mig. Så visste jag inget, om att man kunde bestämma kön med temp på just L.W. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild