Rum som terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
19
Ekstedt:
Jag går här i tankarna att göra om ett rum jag har över till ett helt terraium... tänkte dela av rummet så men går in i en "korridor" och sedan ha ett glasparti på hela framsidan av terrariumet. Bottenytan kommer bli på 6kvm och höjden ifrån 1m till 2.2m. 
Så nu söker jag hälp och tips om hur jag kan göra detta vattentätt utan att "förstöra" rummet allt för mycket ifall jag vill återställa det någon gång i framtiden, vart man kan få tag i glasparti för vettig peng, regnsystem m.m. 
Är tacksam för alla svar och tips jag kan få.
Mvh

2966
1645
Hoggaforfan:
Oj, det ska bli kul att se det bygget. Du måste lova bilder och bygglogg :-)

Enklaste är nog att bygga en innervägg av formplywood som du sen kan riva. Då har du ju även något att fästa i.
Annars kan du ju tapetsera hela rummet i badrumstapeter eller måla hela rummer och lacka eller använda Drylock eller annan vattentät färg. 
Du kan iofs klä in rummet med dammduk/gummiduk. Inte så dyrt. 

Ring runt till olika glasmästare, priserna kan skilja rejält. Det kan vara värt att köra en bit för så mycket glas.
Dusk.se är billig och stora motorn ska vara supertyst. Tyvärr är inte lilla det även om det går att leva med.

Tropiskarum.se har billiga glidlister. 

Ska du använda betong så se till att lacka det då det är väldigt basiskt. Finns vitbetong som inte ska ha det problemet men ofta är det pga tillsattser. Vet inte hur bra det är.

Dana Lim Akvariesilikon är det silikon med bäst häftförmåga.

Är väl det jag kommer på.


2048
773
psyjoh:
Tänk på att höja upp det så det ej blir fuktskador på golv. Har sett flera förstörda golv pga. det. 

205
203
Micke_E:
Kanske lägga våtrumsmatta som tål eventuella läckage

1662
779
fluffis:
Att bygga om ett helt rum till terrarium är en lockande tanke. Diskussionen har varit uppe några gånger och det har alltid slutat med att de flesta säger att det är bättre att bygga ett stort terrarium i rummet istället. Jag tycker likadant. Det kan bli ordentliga skador på ytorna i lägenheten/huset och att borra en massa i golv/vägg/tak lär inte vara populärt om man har hyresvärd :)

29
19
Ekstedt:
Tankarna gick först till att klä terrariumet med någon typ av matta men sen fundera jag på om man kanske skulle skruva upp formplyfa för att lättare kunna ta ner och återställa rummet...
Går här och tänker för fullt :P
Ps: inga problem med hyresvärd då jag äger huset själv :)

444
153
jpson67:
Gör om rummet till ett badrum, alltså du lägger in en golvmatta som används i badrum och klär väggarna med homogen matta som också används för badrum.

155
39
kosinuss:
Som jpson67 skriver bruk vinylbelegg for bad og sett noe som heter litex på veggene. Det gjør jo ingen ting om litex platene er der til ettertid. Setter du bare opp løse skillevegger der du trenger ellers i rommet.( Litex plater er godkjent i norske bad)

70
86
Realboas:
Eller så slår du ut väggarna och sätter in panorama fönster, så får du hela trädgården/ bakgården som terrarium, det slår alla burkar i världen:)

Nej skämt och sido, ska bli kul att se utvecklingen av ditt projekt Ekstedt om det blir av. men som alla andra här vill jag/ vi ha mycket bilder under byggandet.:)

29
19
Ekstedt:
Jag har bestämt mig för att jag reglar upp väggar, golv och tach så sätter jag formplyfa i botten och osb som jag målar och lackar och blir byggplyfa på utsidan framtill. Så nu är det bara att ragga glasparti :P ska lägga upp så mycket bilder jag kan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild