Wellpapp.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
25
Tocos:
Hej,
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av wellpapp på rulle som bottensubstrat?

//Tommy

157
375
curtus:
Tjena Tommy,

Jag använder inte wellpapp direkt men däremot täckpapp för t.ex. måleri som botten. Funkar kanon. Blir inte lika "sunkigt" som tidningspapper och ser inte så skräpigt ut heller. 
Jag har kapat rullarna i samma bredd som terrarierna är djupa och sen river jag bara av en bit på rätt längd. Har monterat en hållare på samma sätt som en toapappershållare och markerat längderna för de olika terrarierna på väggen under. Bara att dra ut till rätt markering och dra av=)

64
25
Tocos:
Tack Patric!!
Det var ett jättebra tips.


1275
1724
Falk:
Varför inte bara köra med torv? Enkelt att rengöra och betydligt naturligare än papp

157
375
curtus:
Det beror ju lite på vad man menar med att rengöra.
Om man menar att plocka bort den avföring osv som du ser ligger på marken så ja då är det ju smidigt.
Om man menar att plocka ut allt bottenmaterial, göra rent och decinficera terrariet så är inte torv så enkelt.


1159
625
Temla:
"Om man menar att plocka ut allt bottenmaterial, göra rent och decinficera terrariet så är inte torv så enkelt."'

Näe, det har du rätt i... det är lite jobb att sköta ett terrarium. Jordbruksverket godkänner ju inte papper och det kan tyvärr bli en dyr historia om Länsstyrelsen kommer på besök. 

593
551
Redfoot:
Nu har jag inga ormar och är därmed ingen expert utan lekman på området. Min fråga är, använder ägare av ormar papper av bekvämlighetsskäl eller finns det en annan aspekt som gör att papper föredras?
/R

1662
779
fluffis:
Själv har jag i dagsläget enbart marklevande ormar och har bottensubstrat till dem. Hade jag däremot haft t.ex. en grön trädpyton som enbart hänger på sina grenar så finner jag inget egentligt behov av bottensubstrat och då hade jag kunnat tänka mig något liknande som täckpapp för att förenkla städningen. Men att ha papp till en grävande ormart hade inte varit så bra så det gäller att anpassa sig till arten, tycker jag :)

157
375
curtus:
Temla skrev:


Näe, det har du rätt i... det är lite jobb att sköta ett terrarium. Jordbruksverket godkänner ju inte papper och det kan tyvärr bli en dyr historia om Länsstyrelsen kommer på besök. 


Och jag håller inte heller med om att det är lite jobb att sköta ETT terrarium, men har man flera så är det lite mer tidskrävande :)
Vad jag vet så står det inte någonstans i L80 att man inte får ha tidningspapper eller papp. Däremot så ska ju bottenmaterialet vara anpassat för artens specifika behov precis som Fluffis säger så godkänns det inte för grävande arter t.ex.
Men i mitt fall så rör det sig om trädpytons och jag ser inte vad problemet skulle vara.


Jag föredrar papper av bekvämlighetsskäl. Om jag skulle ha samma rutin på städning och använda torv, dvs tömma terrariet på bottenmaterial och torka ur det när ormarna har gjort sina behov så skulle jag ju göra av med flera ton torv varje år.
Kan flika in med att jag inte använder papp till mina snokar utan där kör jag cocos. Då jag tycker att ett löst bottenmaterial lämpade sig bättre till dem.

Mvh

316
283
panterophis:
Bottensubstratet ska även vara anpassat till att kunna hålla det klimat djuren kräver och det tvivlar jag på att papper klarar då det stundtals ska vara hög luftfuktighet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild