Nybörjare inom ödlor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
Templar:

Jag hade tänkt köpa: www.blocket.se/vasternorrland/Stort_Terrarium_42393648.htm?ca=4&w=1 .

Är det tillräckligt stort eller är det för lite??


456
200
isdrake:

Det behöver vara ungefär dubbelt så stort som det där terrariumet i annonsen (eller helst ännu större). Och så behöver det vara minst 50 cm högt.


8
0
Templar:

Okej jag ska köpa ifrån en djur affär så de borde nog ha terrarium och tillbehör.


456
200
isdrake:

Det är svårt att hitta tillräckligt stora terrarium i djuraffär. Dessutom är nästan alla färdiga terrarium i den storleken av glas vilket har sina nackdelar, bäst är nog att bygga själv. Men det är klart att det går att få tag på via djuraffär men du får räkna med att det kostar en del.

Med t ex ett sånt här terrarium så klarar du precis minimimåtten www.pwss.se/product.php?productid=9135&cat=1214&page=2


Men något i denna stilen skulle vara ännu bättre:
www.pwss.se/product.php?productid=9139&cat=1214&page=2
www.lpracks.com/herptek/htb180-180x90x50.html


456
200
isdrake:

Förresten bör du skaffa terrariumet och fixa till det först innan du tar hem någon ödla. Det kan vara väldigt meckit att få till rätt temperaturen. Man kan behöva lägga till eller ta bort lampor, byta till svagare/starkare lampor osv innan det blir rätt. Det är inte alls kul att stå där med ett icke-korrekt inställt terrarium samtidigt som man har en ödla dom behöver någonstans att bo.

Och eftersom du är nybörjare så får du också möjligheten att kunna visa upp ditt terrarium och få feedback på det innan ödlan flyttar in. Det är väldigt lätt att göra fel när man inte kan. :) Och det är såklart bra om man kan upptäcka och fixa till dom flesta felen redan fråm start. 


14
1
iSawa:

Självklart skall de vra största delen i sitt terrarie dock tycker de flesta skäggisar om att få komma ut och springa lite så jag håller inte helt med om att de endast är titta på djur inte just skäggisen i alla fall :)


456
200
isdrake:

Fast hur avgör man att dom tycker om att vara ute? Reptiler går ofta inte att läsa av på samma sätt som däggdjur. Många påstår t ex att deras ödlor tycker om att bli klappade på huvudet för att dom blundar men i grund och botten är det tvärt om. Vilket såklart kan vara förvirrande eftersom man kan klappa t ex en hund eller katt på huvudet utan problem.

Dom flesta reptiler eller vilket djur som helst skulle såklart gå ur sitt terrarium/bur förr eller senare ifall man öppnade. Men det betyder nödvändigtvis inte att det är bra för dom.

Sen har vi ju även det här med att reptiler bär på salmonellabakterier och då är det inte så bra om dom får springa runt hemma. Framförallt inte om det bor unga, gamla eller personer med nedsatt immunförsvar hemma. Det har förkommit att bäbisar dött pga lösgående reptiler. Kanske inte i Sverige men ändå.

Jag tycker ändå det är viktigt att en nybörjare är medveten om ödlor inte är sällskapsdjur. Som hobbydjur tycker jag dom är helt fantastiska jag har haft många roliga timmar framför mina terrarium. Men det är inga djur att umgås med. 


14
1
iSawa:

Håller med dig isdrake helt ville bara säga att det finns agamer som gillar att sprina fritt en stund och undersöka omgivningen. Säger inte emot dig på nåt vis håller med om det du säger.

 

mina brukar få komma ut en stund ibland dock är det på en begränsad yta och under begränsad tid, max 30 min :)


223
6
Susanne:

Alla jag pratat med som har skäggagamer upplever samma sak, att dom tycker om att få springa lösa ett tag. Det märker du ju snart själv om din ödla vill eller inte. Jag tycker inte man ska hårddra varken det ena eller det andra, arter är olika, individer är olika. Vore synd om du aldrig lät din ödla komma ut om den verkligen vill det. Tänk bara.. vad en skäggis uppskattar att få komma ut på riktigt.. i gräset en varm solig sommardag! Det går inte att missta sig på att dom uppskattar det när man ser hur dom njuter i solen och smaskar i sig av det gröna gräset. :) Som kor som släpps ut på bete på sommaren ungefär. skratt 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild