Grodterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag gillar Sydamerika :-)
Men fungerar detta skåpet som jag hoppas och tror så blir det väl ett Afrika och ett Asien-skåp i framtiden ;-)

20
16
Raya:
Ah ok :)
Kör du temat helt igenom med växter och allt då?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jupp, tror enda undantaget kan bli en del mossa tror jag sen såklart grenar.
Köpt Dusks mossblandning sen ska jag göra ett besök på Tropiskarum.se och se vad han har hemma.
Annars blir det en beställning till Daniel_S här i forumet. Han har:
Syngonium podophyllum
Anthurium Scherzerianum
Anthurium sp
Sagina procumbens
Cissus striata
Nephrolepis cordifolia duffii
Tradescantia sp

2966
1645
Hoggaforfan:
Så nu är alla skivorna på plats och bakre luftintaget är utjämnat. Kan tipsa om att budget-cirkelsågar inte är bra till finsnickeri, men det kommer ändå inte att synas så kvittar :-)
Magnetlås på dörren och skåpet är tillräckligt stort för att jag ska få plats där i upptäckte jag. Passformen är väl sådär tycker jag men det är ju främst funktionen som är intressant. Jag får hoppas jag får till det inre så det estetiska blir där.
Kan tipsa om att kostar inte formplywooden ca 700:-/skivan så skit i den. Ta OSB eller byggplywood och färg istället. Märks tydligen på kvaliteten på denna billiga varianten.

Tejpen är bara för markering när jag sågade.

2966
1645
Hoggaforfan:
Landdelen modifierad lite och ditsatt


Lite närbilder på vad som är gjort. Längst uppe i vänstra hörnet är ett hål för slangen till vattenfallet och bäcken. Känns fel att inte ha ett sånt.
Jämte det så är en liten bit upptagen där sladdarna ska kunna gå ur. Kommer jag inte på en bättre lösning så blir det nog en bit av en disksvamp som bli silikonerad dit för att hindra att djuren tar sig ut den vägen samtidigt som jag kan dra ut en sladd därigenom. Ska dock försöka hitta ett material som inte suger åt sig fukt för säkerhets skull.
Skruvarna som sticker upp i mitten är för förstärning och stabilisering. Det är bara 2st skarvbitar som sitter där. Den första är vinklad 90grader så det är som ett väldigt långt vinkeljärn.


Lekt med gummi och silikon idag. Vattendelen är täckt sen hade jag en massa duk över så täckte in taket med. Tyckte det blev snyggt.
Troligtvis blir det små remsor med längs med sidorna i frontkant för att kommpla ihop de två områdena och rama in det hela.

593
551
Redfoot:
Ser bra ut, spännande att följa :)
/R

2966
1645
Hoggaforfan:
Fixat lite idag och tog en bild på hur värmekabeln komer att sitta

2966
1645
Hoggaforfan:
Installerat lite hyllor av överblivna bitar



Gjort en klippvägg till vattenfallet/bäcken


Nu börjar allt falla på plats och inredning har påbörjats. Ljuset ligger på posten och ska hämtas idag.
Funderar på om jag ska ha en kant av fogskum för att hålla allt på plats eller om det fungerar med bara jord. Bäcken ser lite fel ut men när stenen är fuktig matchar den bra med väggen så hoppas det ser bättre ut senare.

2966
1645
Hoggaforfan:
Testade nattljuset. 40cm list från Terrajova...blir nog att dämpa den något. :-P

2966
1645
Hoggaforfan:
Vattendelen och lite av bakgrunden gjord. Hagmans vattenbaserade epoxy Klarlack och lerjord med lite rötter intryckta sen resten av klarlacken fick blandas med torv och bli en del av övre bakgrunden. Då härdare redan var iblandad så gick det inte att spara. Blev faktiskt bra. Men dyr lösning till saker över vatten.



Silikon har sina fördelar men aldrig mer täcka ett stort terrarium med det för att sen kleta på torv. Kletigt, struligt men ser iofs bra ut :-)
Såhär ser i alla fall 5 tuber silikon och torv ut :-P
Har köpt en flaska PVA-lim som jag ska testa med. Ska fungera som lack med och billigt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild