Kalifornisk kungssnok info.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
1
azteeka:
Hej. Ny här på sidan, men ormälskare sedan 10år tillbaka. I min ägo har jag haft Boa constrictor redtail. Dock nu, så är mina kära älskade hizta såld till en vän då vi har en dotter som är för pillrig och en orm som är för stor.
 Jag vill nu efter en tids ormlöshet skaffa en mindre, lugnare och mer "barnvänlig" medlem till familjen. Jag har funderat på kalifornisk kungssnok, eller mjölksnok. Vad kan ni hjälpa mig med för info om dessa? Jag har redan läst all grundinfo som går att få, men vill gärna höra lite mera från er vad ni tycker. Alltså minst bitglada ormen som går att få.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Bra info om arten du söker: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=l_californiae

Finns även många andra bra "nybörjarormar", kolla runt bland skötselråden om du hittar någon intressant :)

1662
779
fluffis:
Kul att du vill hitta tillbaka till ormarna! :)

Det där med barnvänliga ormar är svårt för samtidigt som man inte vill att barnen (inte vuxna heller för den delen) ska pilla på ormarna så vill man att barnen ska få erfarenhet och förståelse för hur ormar fungerar och även hur de känns. Det blir lite moment 22 över det hela :)

Likadant känns det med bitande ormar. Samtidigt som det kan vara drygt med bitande ormar så är det ju mer eller mindre ett friskhetstecken att ormarna försöker försvara sig :) Majsormar och andra "snälla" ormar är egentligen för snälla för sitt eget bästa :) Sen är kanske inte det roligaste med en orm som ligger och gömmer sig den största delen av tiden och enligt min erfarenhet så är det generellt så att ormar som ligger och gömmer sig mycket är lugnare och blygare när man tar i dem medan en orm som har lite mer humör vågar ligga framme och visa sig mer, och det är skoj med ormar som visar sig tycker jag :)

Kungssnok/mjölksnok och majsorm är väl rätt heta kandidater som barnvänlig orm men två andra ormar som jag vill slå ett extra slag för är afrikansk hussnok och dioneråttsnok. Den afrikanska hussnoken blir mindre än majsormar är lugna och lättskötta. Dioneråttsnoken är också liten och oftast lugn. Jag har själv blivit rekommenderad dioneråttsnok eftersom de är framme och visar sig rätt mycket.

Vill man gå upp litegrann i storlek från en majsorm så kan svart råttsnok vara ett alternativ. De är bara snäppet större än majsormar och sköts i stort sett på samma sätt. Svart råttsnok är en personlig favorit hos mig och de ligger framme betydligt mer än vad majsormar gör. Humöret varierar från individ till individ och jag har de som är snällare än en nallebjörn och de som är betydligt mer reserverade, men det är ändå sällan de hugger. De brukar mest försöka skrämmas :)

För dig inte har hållit på med ormar på tio år kan det vara bra att veta att Jordbruksverket kom ut med en skrivelse 2010 där det står att man inte ska mata ormar med levande gnagare (lite förenklat).

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
fluffis skrev:
Kul att du vill hitta tillbaka till ormarna! :)

Det där med barnvänliga ormar är svårt för samtidigt som man inte vill att barnen (inte vuxna heller för den delen) ska pilla på ormarna så vill man att barnen ska få erfarenhet och förståelse för hur ormar fungerar och även hur de känns. Det blir lite moment 22 över det hela :)

Likadant känns det med bitande ormar. Samtidigt som det kan vara drygt med bitande ormar så är det ju mer eller mindre ett friskhetstecken att ormarna försöker försvara sig :) Majsormar och andra "snälla" ormar är egentligen för snälla för sitt eget bästa :) Sen är kanske inte det roligaste med en orm som ligger och gömmer sig den största delen av tiden och enligt min erfarenhet så är det generellt så att ormar som ligger och gömmer sig mycket är lugnare och blygare när man tar i dem medan en orm som har lite mer humör vågar ligga framme och visa sig mer, och det är skoj med ormar som visar sig tycker jag :)

Kungssnok/mjölksnok och majsorm är väl rätt heta kandidater som barnvänlig orm men två andra ormar som jag vill slå ett extra slag för är afrikansk hussnok och dioneråttsnok. Den afrikanska hussnoken blir mindre än majsormar är lugna och lättskötta. Dioneråttsnoken är också liten och oftast lugn. Jag har själv blivit rekommenderad dioneråttsnok eftersom de är framme och visar sig rätt mycket.

Vill man gå upp litegrann i storlek från en majsorm så kan svart råttsnok vara ett alternativ. De är bara snäppet större än majsormar och sköts i stort sett på samma sätt. Svart råttsnok är en personlig favorit hos mig och de ligger framme betydligt mer än vad majsormar gör. Humöret varierar från individ till individ och jag har de som är snällare än en nallebjörn och de som är betydligt mer reserverade, men det är ändå sällan de hugger. De brukar mest försöka skrämmas :)

För dig inte har hållit på med ormar på tio år kan det vara bra att veta att Jordbruksverket kom ut med en skrivelse 2010 där det står att man inte ska mata ormar med levande gnagare (lite förenklat).



Som ofta.. väldigt bra skrivet & uttryckt fluffis :) Kul läsning även för oss inbitna :P

205
203
Micke_E:
Den snok som jag hade tyckte om att bajsa på en när man plockade ut den, inte farligt men inte barnvänligt.... Inte funderat på kungspyton?

2
1
azteeka:
Tack för all info. Dock har jag inte varit ormlös i 10 år. Snarare 1år. :) vill gärna inte ha något som är för stort. Med ordet barnvänligt menade jag självklart en form av orm som är relativt lugn och inte kan påbrå npgon större skada om olyckan skulle vara framme. Hon skall ju självklart inte få ha den ute själv. Utan just den biten att ha en orm som hon kan lära sig utav. Kungspyton är inget val då terrariumet jag har är 130?60?60 annars var det en tanke, men dom blir lite för stora för att jag skall känna mig bekväm.  Min dotter är 3år gammal, så ngt mindre vore att föredra. :)

1662
779
fluffis:
Tack snälla Jonas_! Och detsamma :)

azteeka: Haha, okej, ett år bara. Men det är ändå för länge. Ingen människa ska behöva gå ormlös ens en sekund :p

En kungspyton blir i regel kortare än en majsorm så det är lugnt eftersom terrariestorleken regleras efter längden på ormen, åtminstone Jordbruksverket gör så :) Så även om en kungspyton är kraftigare så kräver den inte ett hem som är särskilt stort. Dock är ju kungspytonormar kraftiga och kanske för tung för en treåring att hålla i.

Om terrariets bottenyta är 1.30 x 0,6 m så blir det 0,78 kvadratmeter och enligt Jordbruksverkets mått så kan man ha en marklevande orm som är upp till 150 cm lång. Så i princip alla nämnda ormar kan bo där. Kanske inte svart råttsnok som brukar bli runt 1.60 m (1.40-1.80) men det dröjer i regel en del år innan de når den längden :)

903
509
Evanjeline:
Strumpebandssnok kanske? De ska ju vara framma väldigt mycket, och är små och nätta. Hur humöret på dem brukar vara vet jag inte direkt dock.

953
1840
peter54:
Azteeka. Jag har sysslat enbart med kungssnokar i många år och en av anledningarna till att jag gjort det är just barnen. Jag ville inte ha farliga eller giftiga ormar hemma efter att vi fick barn. Det finns såklart en hel rad andra orsaker till mitt val också, men som sagt …

Rent allmänt kan jag säga att Lampropeltis i regel är ett lämpligt val när man har barn, men, ormar är som andra djur individer och det finns naturligtvis alltid exemplar som inte går att hantera alls ens för en van vuxen person utan att den jävlas, mäskar och bits, men de är som tur är inte många.

Jag har under åren fött upp ganska många arter och underarter av Lampropeltis. Ungarna jag fött upp har jag sålt. Vid ett par tillfällen fått ta tillbaka någon kungssnok som aldrig lugnat ner sig efter att jag sålt till någon barnfamilj.

När det gäller vilken art inom kungssnokssläktet som brukar kvala in som den snällaste, skulle jag utan tvekan säga Lampropeltis pyromelana, men bland de arter och underarter jag sysslar med och de jag tidigare haft inom släktet, har nästan samtliga gått att sätta i händerna på ett ganska litet barn. Just nu har jag tolv Lampropeltis och av dessa är det en enda som jag inte vill att barnen ska hantera.

Lägger med en bild här på mina barns kusin och min stora sinaloahane. Flickan är tre år.

953
1840
peter54:
Detta är en Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi) även kallad Tarahumara bergskungssnok, vuxen hane. Som sagt, detta är den orm alla kategorier som jag utan att tveka skulle utnämna till den snällaste av alla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild