Leopardgecko ca 13 veckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

201
113
Linkanw94:


jag undrar 2 saker om min leopardgecko :)

tror ni den kan äta en pinkis den är ca 13 veckor

vad kan de vara för morph har lite gissningar men vill veta exakt!

903
509
Evanjeline:
Leopardgeckos ska inte äta pinkisar. De innehåller väldigt mycket fett, och väldigt lite kalcium då benen inte bilivit solida än utan består till mestadels av brosk. Det stämmer inte heller överens med deras naturliga diet. Varför skulle du vilja mata din gecko med pinkis?

201
113
Linkanw94:
Man brukar ge dom vuxna pinkis mina vuxna älskar kalkade pinkisar dom blir som monster när dom ser att ja kommer med sånna!

903
509
Evanjeline:
Jag skulle i alla fall avråda att göra det. Bara för de tycker det är gott betyder det inte det är bra för dem.

201
113
Linkanw94:
folk från usa och svergie dom flesta som föder upp rekomenderar ju pinkis?

1159
625
Temla:
Gör dom? Har aldrig hört talas om nån som rekommenderar pinkies till leopardgeckos. 

903
509
Evanjeline:

www.geckosunlimited.com/community/leopard-geckos-general-info-intros-pics/48972-leopard-gecko-pinky-mice-5.html

Här är en länk om varför det kan vara en dålig idé. Ge mig en stund så ska jag leta upp mer.

www.geckosunlimited.com/community/leopard-geckos-general-info-intros-pics/58268-leopard-gecko-feeding-pinkies.html

Denna länken innehåller i stort sätt samma personer som diskuterar så jag vet inte hur nödvändig den är egentligen.

www.herpcenter.com/leopard-geckos/44293-feeding-my-gecko-pinkies.html

En tredje länk från ett annat forum.


201
113
Linkanw94:
okej får väl undvika då men då mina leosar har ätit de under en LÅNG period o är helt friska så tycker ja det låter märkligt att man ej kan ge dom döda pinkis


903
509
Evanjeline:
Där står inte du inte kan, där står det är onyttigt i längden, och onödigt för det finns mycket bättre sätt att få i dem näring och fett på. Vad är en lång period? Tänk på att leopardgeckos lever väldigt länge, och det kan ta tid för det att märkas. Dessutom så blir inte alla påverkade, likså som vi säkert alla känner en gammal dam eller farbror som rökt hela sitt liv men endå inte fått lungcancer eller kol. Det du ska ifrågasätta dig själv med är inte varför inte, utan varför ska du ge dem pinkisar? Är de magra så du känner de behöver extra fett? Innehållsmässigt är pinkisar ett dåligt foder för en leopardgecko. De är fyllda med fett som våra djur i fångenskap väldigt sällan behöver, och de innehåller inte någon stor del calcium. Leosar är dessutom inte designade för att äta däggdjur, utan deras matsmältningssytem är uppbyggt för att smälta hårda insektskal, och leva på en diet med väldigt lite fett. Det betyder inte att en eller två pinkisar kommer ta död på dem (om de inte sätter dem i halsen) Men det finns helt enkelt ingen anledning att ge dem som foder.

201
113
Linkanw94:
några månader så¨får hon ca 5 pinkisar i månaden då hon ej är så fet men nu börjar hon bli det men ja tycker det inte drabbar henne men får ge dom annan mat då men dom ärinte lika tokig i annan mat
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild