Bakgrunden i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1663
779
fluffis:
Newton:

Vad är det för terrarium du har förresten? Om det är glas/genomskinligt så håller jag med flera andra om det är bra att ha något för sidorna för då brukar de flesta reptiler känna sig tryggare. Har du tex träterrarium så är det en annan femma :)

347
220
Newton:

fluffis skrev:
Newton:

Vad är det för terrarium du har förresten? Om det är glas/genomskinligt så håller jag med flera andra om det är bra att ha något för sidorna för då brukar de flesta reptiler känna sig tryggare. Har du tex träterrarium så är det en annan femma :)


Det är ett ExoTerra med glas på alla sidor så att säga.

 


205
203
Micke_E:
Jag vill påstå att det beror på,  har du ett fint exo terra kan det kännas trångt och mörkt om du täcker sidorna,  det kan bli lika ombonat med växter.  Har du ett stort terrarium eller iaf ett i plyfa kan det göra det hela mycket snyggare om man ordnar en fin inredning/bakgrund.   Det går skära ut träd, grenar rötter och göra annat   tredimensionellt än murar och stenar.  

347
220
Newton:

Micke_E skrev:
Jag vill påstå att det beror på,  har du ett fint exo terra kan det kännas trångt och mörkt om du täcker sidorna,  det kan bli lika ombonat med växter.  Har du ett stort terrarium eller iaf ett i plyfa kan det göra det hela mycket snyggare om man ordnar en fin inredning/bakgrund.   Det går skära ut träd, grenar rötter och göra annat   tredimensionellt än murar och stenar.  


Han har ju 4 olika lampor, så mörkt tror jag inte det blir..


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag har provat båda alternativen, alltså att ha bakgrund på bara bakrutan samt haft terrarium med bakgrund på även sidorutorna, det är en smaksak hur man vill ha det & vad man har för djur i det kan också spela en roll, men främst är det hur man själv väljer att ha det :)

Något jag upplever som en nackdel med bakgrund på 3 sidor är att ormarna i mitt fall blir betydligt svårare att se utan att börja böka runt i terrariet, med bakgrund på endast bakstycket så kan man enkelt se sina djur genom sidorna även om dom ligger & trycker större delen av dygnet :) men som sagt det är nog en smaksak hur man väljer att ha det.

Visar 2 exempel, båda gjorda med korkskivor.. Det bara måste man älska! ;)



85
88
AniMaL:
Instämmer .
Riktigt tjusigt det där Jonas! :)

903
509
Evanjeline:
Just det där med att det blir mörkt med bakgrund på sidorna ser jag inte som ett problem till djur som ska ha mycket växtlighet. Sålänge du ser till att där är mängder med solplatser på toppen där de kan sitta. Om man tar regnskog, eller väldigt tät växtlighet över huvud taget är där ju väldigt mörkt, det kommer bara in solfläckar. 

205
203
Micke_E:
Man kan välja att att kork på 2 väggar eller delvis på sidorna i olika konstellationer också.


347
220
Newton:

Jonas_ skrev:
Jag har provat båda alternativen, alltså att ha bakgrund på bara bakrutan samt haft terrarium med bakgrund på även sidorutorna, det är en smaksak hur man vill ha det & vad man har för djur i det kan också spela en roll, men främst är det hur man själv väljer att ha det :)

Något jag upplever som en nackdel med bakgrund på 3 sidor är att ormarna i mitt fall blir betydligt svårare att se utan att börja böka runt i terrariet, med bakgrund på endast bakstycket så kan man enkelt se sina djur genom sidorna även om dom ligger & trycker större delen av dygnet :) men som sagt det är nog en smaksak hur man väljer att ha det.

Visar 2 exempel, båda gjorda med korkskivor.. Det bara måste man älska! ;)




Tack så mycket :)

Jag har en 1.0 F. Pardalis (panterkameleont) så jag vet inte hur han skulle uppleva det. Han sover med 'nosen' mot en ruta (inte lutad mot, men nära). Annars har jag inte märkt att han lägger märke till spegelbilder och annat.

Ska nog testa bakrund x3 och se hur han reagerar.. Han är i öms nu, så nu får han vara ifred utan att någon bökar runt, men sen så :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild