Problem Jemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Thrillhouse:
Hej,

jag tog över en Jemenkameleont i samband med att en kompis som tappat intresset skulle flytta. tanken var att jag skulle sätta ut annons på djuret och hitta ett nytt hem åt honom. men när jag hade fått hem kameleonten så visade det sig att det var ett litet problem.

Kameleonten jagar ibnte som den ska, istället för att skjuta ut tungan så försöker han springa ikapp bytet. dessutom verkar inte tungan speciellt klibbig. jag pratade med uppfödaren som sa att de kan bli lata om man matar dem i skål eller med pincett och helt sluta använda tungan. han rekommenderade mat med lite mer rörelse.

jag skaffade först vandringsgräshoppor och senare syrsor när förstnämnda blev för svårt att få tag på. och visst, kameleonten blev uppenbart intresserad, men det handlade fortfarande om att försöka jaga bytet och bit som vanligt, jag har efter ett halvår fortfarande inte sett den anväbnda sin tunga.

jag har bytt terrarium till ett 120lx90hx70d, men det har nte hjälpt. när djuret är hungrigt så går han ner på marken och försöker jaga rätt på foderdjuren.

och sen har vi problemet med att jag försöker mata honom. jag ser ju att han äter, annars hade han ju inte kunnat släppa såna jättestora bajshögar, men jag tycker fortfarande att han ser för smal ut. och att se honom springa runt och jaga syrsor är bara plågsamt. om jag försöker ge honom mat med pincett så tappar han det jag ger honom (det slår aldrig fel). tungan är inte klibbig heller (jag antar att det är någon slags fäste som vanligtvis håller kvar bytet på tungan och inte muskler).

är det någon som har några tips? det är så himla tråkigt, jag är inte speciellt intresserad av kameleonter och har väl tappat mitt reptilintresse redan innan, och denhär "rehabiliteringen" går liksom inte framåt.

1159
625
Temla:
Vad trist att höra att du har problem.

Jag är ingen expert på kameleonter men har haft hand om 4 stycken varav det varit problem med 3. Jag gissar att det bara är att försöka anpassa sig och göra det bästa av situationen. Min erfarenhet är att om de en gång får knas på tungan så är det ett bestående problem som inte går att göra så mycket åt. Deras tunga är ett så komplext organ och väldigt känsligt.  Min Panterkameleont skjuter ut tungan snett och missar sina byten. Men "vi" har lärt oss hur vi ska göra. Jag matar med pincett och när han gör sig redo att skjuta ut tungan, alltså när tungan kommit ut en liten liten bit ur munnen (innan han hunnit  skjuta ut den) så "lägger" jag bytet mot tungspetsen så att han kan dra in det i munnen. Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra och tills han fattade galoppen men nu går det bra. 

Tycker du först ska göra en veterinärkoll.  Kanske är det ett bakomliggande problem som kan lösas?  Och eftersom han fortfarande klarar av att äta själv (även fast det ser besvärligt ut) så har han ju "löst" situationen alldeles själv. :) Om han jagar på botten dock, var noga med att du inte har ett bottenmaterial som är farligt att få i sig av. 

Vad säger din kompis som hade kameleonten innan dej? Han kanske vet när detta beteende började och kan härleda det till någon speciell situation - som t.ex. att ödlan skadat sej på något, har en tidigare sjukdomshistoria etc.


4
1
Thrillhouse:
uppfödarens teori och min kompis beskrivning är typ samma. min kompis var inte hemma så mycket under en period (min misstanke), så han matade ödlan med dubia kackelackor i en skål. just att tungan inte "fäster" på bytesdjuren känns ju som en del av problemet.

han hade även en del blaberus fusca-kackelackor, och de har ju sporrar. innan jag hade pratat med uppfödaren så trodde jag att kameleonten hade skadat tungan på dessa då de är för stora och deras sporrar kan stickas ganska bra.

1159
625
Temla:
Om tungan är skadad så kan den antingen läka och bli bra eller så är det en permanent skada och då får man göra det bästa man kan av situationen. :) Ibland kan det vara så att om den gjort illa tungan så vill den helt enkelt inte använda den igen för den är rädd att göra illa sej igen. 

Det som inte stämmer in är ju att du säger att tungan inte är klibbig. Då kan man ju misstänka att det hela beror på något annat typ obalans i kroppen pga för lite eller för mycket vitaminer, eller fel vitaminer, fel belysning (UV, värme) etc. Eller någon sjukdom. 

2048
773
psyjoh:
Om man kollar på film som filmats med höghastighets kamera så ser man att de griper med tungan oxå. Funkar inte det heller att han kan gripa bytet med den?

4
1
Thrillhouse:
Nej, det ser inte ut som att han lyckas gripa med den. Men jag fattar vad du menar, för det brukar ju se ut som om tungen liksom greppar runt bytet lite.

Temla: det är sant, jag får dubbelkolla så att jag har rätt vitaminer. Jag ska dubbekolla temperaturer. Lägenheten är så varm på sommaren att jag täcker för mina fönster och låter bli att ha värmelampa till ödlan. Det skiljer ju lite från dag till dag och det var ett tag sedan jag kollade temperaturerna så det ska jag få koll på igen.

vill bara förtydliga en grej här också: jag vet att det finns en bra reptilveterinär i gbg. Anledningen att jag drar mig för att åka dit är att kameleonter är så stresskänsliga och att det känns som ett problem fler än mig borde ha haft. Sålänge jag ibte upplever andra problem och ödlan får i sig mat så kommer jag nog låta bli att utsätta ödlan för det också. Jag har alltså haft djur hos veterinären innan och tycker att det är självklart. Men inte nödvändigtvis i detta fallet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild