Äggjämförelse

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1662
779
fluffis:
I år har jag bara tagit tillvara på ett fåtal ormägg eftersom jag vill bidra till ormöverflödet så lite som möjligt.

Jag har äggen i samma låda med vermikulit och det finns ägg från tre kullar. På bilden kan man se två majsormsägg till vänster (42 dagar gamla). I mitten är det 49 dagar gamla ägg från svart råttsnok och de är betydligt större än majsormsäggen. När mittenäggen var nylagda så var de avlånga och de har svällt på bredden enormt sedan dess. De två majsormsäggen (59 dagar gamla) till höger ser förskräckliga ut. När de lades var de vita och fina men när jag lyste dem såg de tomma ut och det är förmodligen därför de har möglat. Jag lät dem ligga för att se vad som skulle hända med dem men jag har inget hopp om att det ska bli något av dem.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Spännande! Och ett väldigt moget beslut av dig att bara kläcka ett visst antal ur varje kull :)

Dom med mögel ser körda ut men jag hade också sparat dom, ibland blir man förvånad hur pass dåligt skick ett ägg kan vara som det ändå slingrar eller kryper en frisk unge ur :)

1662
779
fluffis:
Jo men precis. På majsormsforumet har det pratats rätt mycket om hur fula äggen kan vara och ändå kryper det ut en orm ur dem :D

Har du erfarenhet från mögliga ägg?

903
509
Evanjeline:
Bara nyfiken, försköker du kläcka fram salmon snow? Tyckte de var så himla vackra!

1662
779
fluffis:
Det blir inte salmon snow i denna generationen men i nästa har jag tänkt mig :) Och då gärna som motley :) Skitsnygga är de!

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
fluffis skrev:
Jo men precis. På majsormsforumet har det pratats rätt mycket om hur fula äggen kan vara och ändå kryper det ut en orm ur dem :D

Har du erfarenhet från mögliga ägg?


Jag har några exempel på ägg som sett rent ut sagt förjävliga :P men det har krupit friska ormar ur dom, så jag kastar ALDRIG bort ägg som ser dåliga ut av den anledningen, allt kan hända :) 

Det senaste exemplet är 2011 eller 2012, jag blev osäker, då ett par av mina P.brongersmai ägg började se riktigt mögliga/bruna/svarta/gröna & luktade..vad ska jag säga.. inte gott iaf :) det luktade hemskt ur kläckaren men dom flesta dåliga äggen var det en liten orm som kom ut ur... Om ni ser nere i vänstra hörnet på bilden så syns ett exempel på "katastrof-utseende" som ända innehöll en frisk pigg blodpytonjuvenil.

(Ursäkta den dåliga bildkvaliten, men det blir så när man kryper runt med en kass mobilkamera i äggkläckaren) 


1662
779
fluffis:
Nej, det bruna såg inte direkt vackert ut. Spännande erfarenhet :)

1662
779
fluffis:
Jag skar upp de mögliga äggen och det fanns bara ruttnande äggröra i dem. Örk.

Som väl är beräknas nästa kull kläckas i slutet av veckan för nu börjar jag bli otålig! :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
fluffis skrev:
Jag skar upp de mögliga äggen och det fanns bara ruttnande äggröra i dem. Örk.

Som väl är beräknas nästa kull kläckas i slutet av veckan för nu börjar jag bli otålig! :)


fluffis det skulle kunna vara den ända nackdelen som finns med att hålla ormar hemma i terrarium.. otålighet kring äggläggning & kläckning :D 

Önskar dig god lycka vad gäller ungarna som slingrar ut senare :)

1662
779
fluffis:
Hehe, ja :)
Tack Jonas_! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild