Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
5
stugsvamp:
Tjena, ska skaffa en första reptil, en skäggagam ska det bli, satt och snackade med farsan om det, och då sa han att ödlorna kanske tycker om att ha en kompis? Och då undrar jag om man kan ha typ 2st hannar tillsammans eller 2st honor tillsammans, och vilket som funkar bäst och så att det inte blir nåt bråk!

2
0
Jonta:
Du kan ha 2 honor tillsammans men inte 2 hannar då slås dom




10
5
stugsvamp:
Okej! Tack för svar!

10
5
stugsvamp:
Och medans jag ändå håller på så måste jag fråga hur man ska transportera ödlorna bra!

1159
625
Temla:
Ödlorna själva har inget behov av en "kompis". De är ensamlevande djur i naturen. Men OM du nödvändigtvis vill ha två i samma terrarie kan du inte ha 2 hanar - de kommer troligtvis att slåss ordentligt. Har du en hane och en hona så kommer de att para sej och honan kommer lägga ägg ofta och dö i förtid. 2 honor är bäst, men det är inte alls säkert att dom kommer att gilla varandra så i värsta fall måste du sära på dom ändå och ha ytterligare ett terrarium till hands. Även om dom kanske inte slåss så kan ena honan dominera så pass mycket att den andra drar sig undan solplatsen eller inte vill äta. Å andra sidan kan 2 honor gå hur bra som helst. Man vet aldrig i förväg. 

295
270
barkskog:
Temla skrev:
Har du en hane och en hona så kommer de att para sej och honan kommer lägga ägg ofta och dö i förtid.  

Varför kommer en hona som lägger ägg att dö i förtid?

10
5
stugsvamp:
barkskog skrev:

Varför kommer en hona som lägger ägg att dö i förtid?

Det blir nog ganska jobbigt att lägga ägg hela livet :)

1159
625
Temla:
Äggläggning tar ju hårt på honor oavsett art. Det mesta av kalk och näring går till äggen och det är säkert inte lätt att klämma ut runt 25 ägg flera gånger om året heller. Man märker ju hur slut dom blir efteråt. Om hon sedan blir parad igen och igen för att hon är instängd med en hane gör ju inte saken bättre.  Det trista är att en hona även kan lägga ägg utan parning men det är sällan det sker om hon bor ensam utan sällskap av annan hona eller hane. De är iallafall så jag förstått saken.   
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild