Småkryp i/kring terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
trollerist:
Hej, upptäckte idag av en slump att det fanns en hel del små små kryp runtkring mitt terrarium, har en majsorm på ca 6 år.

Jag har aldrig tidigare sett detta och tror att det har uppkommit rätt nyligen. Har alltid använt likadant bottensubstrat till honom.

Här är en länk till ett foto jag tog. imgur.com/AdGRpUp

Obs! De är väldigt väldigt små, kanske en millimeter om inte mindre och upptäckte dem först utanför terrariet, efter att ha städat undan lite omkring märkte jag att de gillade att krypa runt gummit mellan glasskivorna på terrariet.

Har någon en aning om vad de kan vara för något och hur man blir av med dem? Har bara sett dem så här stora som de på bilden, inget större omkring eller så.

903
509
Evanjeline:
Ta en titt på anticimex hemsida där de flesta vanliga ohyrorna finns för att se om du känner igen dem. Kan du se om de är i terrariet och på ormen? Bland artiklar här på hemsidan har Smilla skrivit en bra artikel om ormkvalster, läs den och se om vad där står passar vad du har. Om det är möjligt hade bättre bilder hjälpt.

7
0
trollerist:
Evanjeline skrev:
Ta en titt på anticimex hemsida där de flesta vanliga ohyrorna finns för att se om du känner igen dem. Kan du se om de är i terrariet och på ormen? Bland artiklar här på hemsidan har Smilla skrivit en bra artikel om ormkvalster, läs den och se om vad där står passar vad du har. Om det är möjligt hade bättre bilder hjälpt.


Har kikat där men har inte lyckats specifiera vad för sort det är, tyvärr.

Har heller inte lyckats se dem på ormen någonting men har däremot sett dem i och runt vattenskålen (!) Känns märkligt då jag inte sett dem tidigare någon gång och plötsligt så fanns det väldigt många. De har även sprungit runt på själva terrariet och utanför, omkring bordet som terrariet står på.

Svårt att ta bättre bilder för kameran tappar fokus när jag kommer tillräckligt nära. De är väldigt små. Går knappt att se om man inte "letar" efter dem så att säga.

903
509
Evanjeline:
Har du någon lupp eller något så du kan titta på dem och beskriva dem? Ser det ut som skalbaggar, eller mer som fästingar? Har de några markeringar som ränder eller något? Vilken färg har dem? Har de vingar?

7
0
trollerist:
Evanjeline skrev:
Har du någon lupp eller något så du kan titta på dem och beskriva dem? Ser det ut som skalbaggar, eller mer som fästingar? Har de några markeringar som ränder eller något? Vilken färg har dem? Har de vingar?


Bra tips! Ska se till att få tag på en lupp idag samt passa på att rengöra terrariet ordentligt och bada ormen. Återkommer med en bättre beskrivning!

7
0
trollerist:
Har tittat lite närmare nu med hjälp av ett mikroskop ca 60ggr förstorat. Det är brun till färgen och ser ut att ha 3 delar av kroppen, huvud, överdel (liten) och en större underdel, 3 ben par med antenner på huvudet. Såg ut att vara lite randig nästan, som markeringar som gick runt underkroppen. Inga vingar.
Vad tror ni det kan vara?

Medlem i SHF
537
749
Patch:
hur många ben?

7
0
trollerist:
Patch skrev:
hur många ben?


3 benpar, dvs 6 ben totalt.

1275
1724
Falk:
Ser ut som pinheads, du råkar inte ha en syrsodling i närheten?

7
0
trollerist:
Falk skrev:
Ser ut som pinheads, du råkar inte ha en syrsodling i närheten?


Hm okej. Nej, jag har ju inte det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild