Lygodactylus williamsi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

39
11
mommo:
Hej, som ni kanske vet gillar jag L.williamsi. Har ni några bra tips/råd eller liknande så får ni gärna dela med er :) tack och hej!

429
254
JACLAR123:
De är snabba! :P

343
119
Salig:
Tja, jag kan inte göra annat än att hålla med JACLAR123, de är snabba! Därför är mitt viktigaste tips att vänja dem vid händer och alltid ha ett öga öppet. Jag har tre stycken (1.1.1) i ett terrarium och handmatar samtliga till och från. Det kräver verkligen att man är uppmärksam.

Annars är de mycket roliga, och aktiva. Min hane blev fruktansvärt förvirrad en dag när jag hade ett flourocerande gult linne på mig, han gick runt i cirklar på glaset framför mig och kollade in den konstiga färgen. Dessutom är han nu så pass handvan att han gärna klättrar på händer som stegar eller i hopp om att få mat. 

De är matvrak! Övermata inte ;)

39
11
mommo:
JACLAR123 skrev:
De är snabba! :P

Ja :) Det är nästan det roligaste. Att de rör på sig, annars brukar dom ju sitta helt stilla, Jag menar andra geckos :) Det är ju kul när det rör på sig i terrariumet, Men det har jag nog skrivit nu.



903
509
Evanjeline:
De är mer än snabba. Vitrandiga geckos är snabba. Dessa typ teleporterar sig. Min hanne är dessutom väldigt intelligent. Jag har inte en chans att försöka lura honom när han är lugn, han kalkylerar alla escape paths på 0.2 sekunder och lurar mig, sen sticker. Ibland undrar jag om jag blev lurad och han är viltfångad, för han har intelligensen av ett vilt djur. Eller så är williamsi så. Eller så är han ett freak of nature.

343
119
Salig:
Evanjeline skrev:
De är mer än snabba. Vitrandiga geckos är snabba. Dessa typ teleporterar sig. Min hanne är dessutom väldigt intelligent. Jag har inte en chans att försöka lura honom när han är lugn, han kalkylerar alla escape paths på 0.2 sekunder och lurar mig, sen sticker. Ibland undrar jag om jag blev lurad och han är viltfångad, för han har intelligensen av ett vilt djur. Eller så är williamsi så. Eller så är han ett freak of nature.

Håller med dig 100%, intelligentare än vad man tror! Känner igen det du beskriver :)

39
11
mommo:
Ja, om dom kommer från naturen är dom ju smarta, men jag tror att alla lygodactylus williamsi är ungefär lika smarta :)


903
509
Evanjeline:
Tyvärr finns det ont om svenska råd när det gäller williamsi. Vad jag kan rekommendera att göra för att förstå deras miljö bättre är att ta reda på hur området de lever i ser ut. Williamsi kommer ju från tanzania, och lever endast på en speciell sort av skruvpalm Pandanus rabaiensis. Varför det är så vet jag inte, men det hade varit intressant att få reda på det, den måste ju erbjuda några unika egenskaper som gör att de inte klarar sig någon annanstans. Om du hittar något dela gärna med dig!

343
119
Salig:
De flesta reptiler är smartare än vad man tror. Min williamsi är fångenskapsfödd och smart som tusan. Funderar och tänker hela tiden.

Vore verkligen intressant att få fler fakta om det vilda beståndets vanor :)

903
509
Evanjeline:
Jag tror också de flesta reptiler är smartare än vad vi tror. Jag är väldigt intresserad i att få veta mer om de i det vilda, men det är ingen lätt info att hitta direkt. Jag försöker men har inte kommit särskilt långt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild