Söker pytonarter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:
Hejsan!

Är på väg in i reptilvärlden igen efter ett långt uppehåll. Förr i tiden höll jag på mycket med kungspyton, men nu har intresset skiftat ganska radikalt. Nu är jag mer intresserad av lite större ormar. Jag tänkte först och främst kolla om några uppfödare till arterna finns i Sverige, innan jag söker mig utomlands.

Nätpyton - dwarf / superdwarf
Olivpyton - Liasis olivaceus
Woma - Aspidites ramsayi
Black-headed python - Aspidites melanocephalus
Macklot's Python - Liasis mackloti mackloti
Blacktail Cribo - Drymarchon melanurus melanurus

Som ni kanske förstår tänker jag inte köpa alla samtidigt, men jag tänkte vara lite proaktiv och ta reda på vilka som finns inrikes just nu :-)

Mvh

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Olivpyton - Liasis olivaceus och Macklot's Python - Liasis mackloti mackloti vet jag folk i Sverige som har på tillväxt, så förhoppningsvis inom några år. Dom andra vet jag ingenting om i vårat land tyvärr :) Hamm & Houten har det mesta om inte allt.. 

Just ja.. Nätpyton kommer det också finnas inom ett eller några år, om det inte redan finns??

Är du medlem i någon förening? Om inte så kan dom hjälpa dig otroligt mycket :)

Mvh Jonas

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Och välkommen tillbaka in i hobbyn Doxster! Och just pytonormar är ju som vi alla vet bland det roligaste som finns :P

375
251
Doxster:
Tack för svar Jonas (och välkomnandet) :)

Det låter ju lovande! Någon förening är jag tyvärr inte med i än så länge i alla fall. Bor i Malmöregionen så finns säkert något här nere att gå med i.

903
509
Evanjeline:
Då kan du ju vända dig till Danmark också ganska lätt. Vad jag förstått det som ska det väl inte vara några problem att föra in enstaka individer sålänge papper finns att de är fångenskapsuppfödda.

375
251
Doxster:
Absolut Evanjeline, Tyskland är inte heller så långt borta. Men jag har ingen aning om vem som avlar på vad där bortåt. Danska och tyska forum blir också svårt då jag inte kan något av dom språken :)

903
509
Evanjeline:
Nej det problemet finns ju alltid.

375
251
Doxster:
Finns det några bra danska mässor? Helst i Köpenhamnsregionen.

412
419
Hadara:
Woma brukar dyka upp på annons då och då. Finns väl tom en på TD nu? Även melanocephalus dyker upp då och då

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Här uppdateras det med jämna mellanrum diverse mässor, både i Sverige och runt om i Europa.
www.terrariedjur.se/?page=happening

Här har du mässor i Danmark: 
rtr-total.dk/ 
Rødovre brukar vara bra & hålls ett par gånger om året om jag inte minns fel :)

Att ta med ormar över gränserna inom EU är inga problem! Självklart ska det kunna styrkas att djuren är CB . fångenskapsuppfödda. Finns många trådar med bra information om allt man behöver veta inför en Europeisk mässa, exempelvis Hamm, här på terrariedjur.se, bara söka så kommer du hitta mycket nyttig & intressant information.

Brukar vara 5 ormar per person som får tas med utan några specialtillstånd, egentligen inte krångligt att ansöka om tillstånd för att ta in fler djur heller men som privatperson brukar det räcka med 5.. för mig iaf :) då dom arter jag är intresserad av kostar en hel del. 

Hoppas det löser sig & fråga gärna om det är något mer du undrar över, hjälpa till med pytonormar är bara ren glädje! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild