Behöver tips ang Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

159
55
Rille2005:
Har skaffat 2 skäggagamar födda i mitten på Mars 2014.
Hona + Hane.
Min fråga är: hur lång tid tar det innan de blir handtama? Jag försöker ta upp dem flera ggr i veckan. Och jag även "klappar" dem dagligen :)
Flickan accepterar att jag rör henne betydligt bättre än killen tyvärr. Varför e det så?
Så fort jag rör pojken så springer den iväg :-( Oftast i alla fall... och försöker jag för många gånger så öppnar den munnen också...
Hur bör jag göra?

1159
625
Temla:
Troligen så stressar du istället upp dem när du hanterar dem så ofta och de skyr dej istället för att acceptera dej. Reptiler brukar heller INTE gilla att man "klappar" dom. Beröring kan uppfattas som hot. Tids nog blir de lugna vid hantering, det brukar gå av sej själv så småningom när det växer till sej och lär sej att du inte är farlig. Överhuvud taget ska man inte hantera reptiler för mycket. De vill helst vara ifred. 

Sen är det ju också så att de alla är individer med olika "personlighet". Det är bara att acceptera. :)

2048
773
psyjoh:
Lämna dem ifred så mkt som möjligt säger jag. Jag gjorde samma fel som du med mina första och jag rörde ändå bara dem vid matning osv. Det resulterade i att dem blev jätteskygga. 
Med min senaste så lämnade vi honom ifred i början och han är mkt mer framåt och hoppade själv ut till oss efter bara ngn dag..
men som temla säger så har dem egna personligheter och vissa tillåter hantering medans andra inte. Min erfarenhet av alla mina ödlor är att dem blir hanterbara vid lugn, lite och vid korta stunders hantering. 

276
118
Maqea:
Dina skäggisar är fortfarande små och är mer skygga av sig. Låt dem vara ett tag, rör inte vid dem om du inte absolut måste. Prata med dem när du sätter in matskålar och städar osv. Rör dig lungt. Skäggisar är av naturen nyfikna så de kommer så småningom att vilja undersöka dig. Låt dem komma till dig. Du kan sen när de lungnat ner sig försiktigt sticka fram handen framför nosen på dem. Då brukar de slicka på handen och det är ett sätt att säga hej och att de accepterar dig. De brukar inte gilla att bli klappade men de kan gilla att ta sig en promenad uppför armen på dig en sväng för att kolla läget när de blivit trygga med dig.

Är du säker på att det är en tjej och en kille? Det brukar vara svårt att könsbestämma dem så tidigt. Har du dem i samma terrarium? Om du har det så bör du dela på dem. Två tjejer kan gå bra men två killar gör det inte. Det blir konkurens om reviret och stressar dem båda. Det kan bli konkurens med en kille och en tjej tillsammans och så riskerar man att de parar sig. Blir honan parad innan hon är året så är det inte bra alls. Det sliter oerhört med äggläggning.

Hur lång tid det tar innan de slutar vara skrämda? Det är svårt att säga. Det är beroende på individen.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Angående hantering av sina reptiler, finns en tråd som tar upp dom flesta synpunkterna och mer därtill :) En hel del intressant läsning om hur reptiler reagerar osv på hantering, enjoy! :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007&p=1

159
55
Rille2005:
Tack för alla tipsen :-) Då vet jag hur jag ska göra nu :-)
Uppfödaren jag köpte dem av var 90% säker på att det var en hona o en hane. De är även kläckta på olika temp.
De visar inte minsta tendens till att vilja slåss eller bråka... Snarare tvärt om :-) De har redan hittat en favo pinne de klättrar upp på och ligger där på varandra o kramas o gottar sig i värmen hehe :-)

903
509
Evanjeline:
Vill inte verka negativ, men med största sannolikhet ligger de så nära för båda vill åt bästa solplatsen.

159
55
Rille2005:
Evanjeline skrev:
Vill inte verka negativ, men med största sannolikhet ligger de så nära för båda vill åt bästa solplatsen.



jo men hade de inte gillat varandra så hade de inte accepterat att den ena ligger på den andra.
Plus att detta är inte bästa solplatsen hehe :-)

903
509
Evanjeline:
Där ligger ju sanning i det, för om den ena varit livrädd för den andra hade de inte legat tillsammans. Det betyder dock inte att den ena inte kan vara hunsad av den andra. Det kan vara bara när det gäller mat och vatten, eller på specifika ställen i terrariet. Bästa solplatsen behöver inte betyda ljusaste eller varmaste, det kan ha varit bästa solplatsen för de specifika behoven de behövde just då.

234
49
costanza:
Ibland kan det handla om ett dominant beteende när de ligger på varandra, trots att det ser "mysigt" ut i det mänskliga ögat. Så håll koll på dem, att båda äter bra och får uvb osv. Men kul att du skaffat skäggisar och stort lycka till med dem!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild