(Ny) hjälpsökare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
ComradeBremer:

Hej alla vänliga själar här ute som erfarenhet vilket jag saknar. 
Har precis fått ärva (igår 7/7-14)en majsorm (Snokovice) plus terrarie (á Längd=180, Bredd=52,5 och Höjd=120).

Ormen är enligt förra ägaren 1,5 meter (har själv inte mätt den då jag vill att den ska komma till ro efter flytt osv).

I Terrariet finnes vattenbad, grenar, och två "grottliknande" system. En "grotta" i glasfiber som är liggande och väldigt låg och en slags variant i hörnet.

Terrariet innehåller även en värmelampa. Det finns även tillgång för majsormen: Snokovice att klättra på väggen då väggen i sig påminner om en "bergsvägg". Bottenfodret är utav bark och på ena sidan så är det placerat en värmeplatta under barken.

 

 

 

Terrariet är stående på golvet sidleds mot en vägg och grannväggen har ett fönster. 

 

Så till mina frågor.

*Har termometern just nu mot väggen där Snokovice ligger i närheten utav (hörngrottan) fast bredvid och där har jag kommit upp i 28'C. Är detta en rimlig och godkänd temperatur?

Är ormen för trängd med växten?

V

* I NÄRHETEN av Snokovice favorit grotta (där hon jämt hänger) som är hörngrottan (högra hörnet på panorama bilden) som ni ser ovan på båda bilderna har jag begravt en värmeplatta under barken, lade nyss dit termotern då jag själv inte känner av någon värme på barken när jag lägger handen emot. Hur pass varmt skall det egentligen vara på "själva" området omkring och ovanpå den?   (kan skriv slutliga mättempen senare)

*I det vänstra hörnet eller området har jag vattenområdet, en värmelampa ovanför för att få det lite luftfuktigare, här har jag mätt upp tempraturen till 31C vilket låter ok av det jag läst mig till. Snokovice ömsar även skinn, skinnet lossnar bitvis. Är detta normalt eller ska hela skinnet lossna?

Ps! Skulle en hygrometer som denna funka att mäta fuktigheten med eller krävs det en mer specifik från en reptilförsäljare?

www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Hygrometer-25616/?gclid=CjwKEAjwre6dBRC94d-Gma7g3wcSJACNatZeP6Mv_kU7THtmW3p6LYBp21tPJ3Mhx0xq50FxNb7UQBoCXffw_wcB

 

Tusen tack på förhand, har försökt beskriva så gott och pedagogiskt som möjligt :)

Mvh. ComradeBremer.


1662
779
fluffis:
Hej!
Grattis till att ha blivit ormägare! :) (Jag tolkar det som att det är din första orm.)

Jag tycker själv inte det är värt pengarna att lägga på en hygrometer till en orm som klarar sig med hyfsad torr luft. Men då är det viktigt att ha en fuktlåda inne i terrariet. Själv har jag fuktlådor till mina ormar året runt (utom vid dvalning/vintervila). De allra flesta hygrometrar är rent ut sagt kassa om man ska tro vad man hör och läser av terrariedjursfolk. En hygrometer som jag hört goda ord om är denna hårhygrometer som man själv kalibrerar: www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117. Men som sagt, jag tycker inte det behövs till majsormar.

När det gäller värmen på värmemattan eller det område där ormen gärna vill ligga varmt och skyddat (under ett gömställe) brukar man säga ska vara runt 32 grader. Jag brukar mäta med en IR-termometer direkt på. I svala sidan av terrariet funkar det från ca 23 grader och sen blir det varmare ju närmare värmemattan man kommer :) Man brukar prata om en sval sida och en varm sida. Vattnet bör stå på den kalla sidan, åtminstone nu på sommaren när det är supervarmt, så att ormen kan svalka sig i vattnet om den vill. Men tur att majsormar är tåliga och lättskötta ormar :) Det är helt omöjligt att hålla en sval sida på 23 grader nu på sommaren när det är värmebölja. Jag tror att jag lider mer än vad mina ormar gör :)

Om vi kollar på terrariets storlek så tar vi bottenytan, 1,8 x 0,525 m och det blir 0,945 kvadratmeter. Enligt Jordbruksverkets storleksskrifter räcker det till marklevande ormar som är max 150 cm långa. Det fattas inte mycket till 1 kvadratmeter där ormar upp till 2 meter kan bo. Höjden är dubbelt så hög än vad som krävs.

2966
1645
Hoggaforfan:
Ormar gillar att ligga trångt så växten stör inte den. Är mycket möjligt hon gillar att den är där till och med.
Är hon där oftast så trivs hon ju där och då är allt som det ska.

Det kan vara något för torrt för henne om skinnet faller i bitar men det är ingen strumpa så få ett snyggt relativt helt skinn är sällsynt.
En fuktlåda gör du lätt av en glasslåda eller annan plastlåda som du skär hål i locket på och sen har fukthållande material i. Vanligast är nog mossa men disktrasor fungerar.

fluffis tog det viktigaste men tänkte dessa två punkter saknades. :-)

6
0
ComradeBremer:

Okej. Satte mig än en gång nu och läste igenom det innan jag har tänkt att titta vad mina lokala djuraffärer har. Då jag själv inte känner någon värme från värmemattan fortfarande så är jag skeptisk till att den klarade flytten. 

Appropå skinbitarna av fjällningen så är de ungefär 1dm långa bitar åt gången. Så det kanske ser ok ut ändå?

(Sprayade något igår kväll med en ny duschflaska och färskvatten från kranen.)

Är även lite intresserad utav att inreda med levande växter ist för plast för den "estetiska looken", är dock lite halvt som halvt ett frågetecken kring om de kommer att bli ohyra i terrariumet som bidrar till försämrade livsförhållanden? (Exempelvis en nyköpt ormbunke eller liknande, tänker mest på hur majsormens naturliga miljö ser ut osv)

 Ps! tusen tack för era snabba svar och välkommnandet av att vara en ny ormägare :)

Mvh!


2966
1645
Hoggaforfan:
Det är skillnad mellan ohyra och ohyra om man säger så. Finns ju kvalster som är dåliga men tex gråsuggor och hoppstjärtar är ju bara bra. De äter bajset och rensar smuts helt enkelt. Många planterar in dem i alla sina terrarium.
Köper man växter ska man alltid skölja av dem nogrannt, speciellt jorden och rötterna så man blir av med besprutningsmedel och andra kemikalier. Bortsett från dem så tror jag det räcker med en visuell översyn, att man helt enkelt kollar och ser man inga kvalster så är det lugnt.

1662
779
fluffis:
ComradeBremer skrev:
Då jag själv inte känner någon värme från värmemattan fortfarande så är jag skeptisk till att den klarade flytten. 


Kolla med en termometer först. Ca 30 grader känns inte speciellt varmt mot huden.

ComradeBremer skrev:

Appropå skinbitarna av fjällningen så är de ungefär 1dm långa bitar åt gången. Så det kanske ser ok ut ändå?

(Sprayade något igår kväll med en ny duschflaska och färskvatten från kranen.)



Det är inte drömömsningen precis. Man vill gärna att ormen ska ömsa skinnet i ett helt stycke, men ibland blir ömsskinnet i bitar och det är ingen fara å färde. Det viktiga är att man tar reda på eventuella åtgärder som behöver göras så att det inte händer igen. Att spraya med vatten höjer luftfuktigheten i typ fem minuter, sen är den nere som vanligt igen... men det är såklart bättre än inget. De flesta av mina ormar ligger nästan konstant i sina fuktlådor veckan innan det är dags att ömsa.

ComradeBremer skrev:

Är även lite intresserad utav att inreda med levande växter ist för plast för den "estetiska looken", är dock lite halvt som halvt ett frågetecken kring om de kommer att bli ohyra i terrariumet som bidrar till försämrade livsförhållanden? (Exempelvis en nyköpt ormbunke eller liknande, tänker mest på hur majsormens naturliga miljö ser ut osv)


Det kan du göra. Det blir så mycket trevligare med levande växter men var beredd på att ormen förmodligen kommer att plöja ner dem totalt :) Antingen bryts stjälkarna eller så gräver ormen ner sig i jorden och gräver upp jordklumpen. Jag hade också levande växter ett tag men jag fick köpa nya så ofta så till sist pallade jag inte utan skaffade konstgjorda :)

Kul att du engagerar dig för att få det så bra som möjligt till ormen! :)

6
0
ComradeBremer:

fluffis skrev:


Kolla med en termometer först. Ca 30 grader känns inte speciellt varmt mot huden.



Det är inte drömömsningen precis. Man vill gärna att ormen ska ömsa skinnet i ett helt stycke, men ibland blir ömsskinnet i bitar och det är ingen fara å färde. Det viktiga är att man tar reda på eventuella åtgärder som behöver göras så att det inte händer igen. Att spraya med vatten höjer luftfuktigheten i typ fem minuter, sen är den nere som vanligt igen... men det är såklart bättre än inget. De flesta av mina ormar ligger nästan konstant i sina fuktlådor veckan innan det är dags att ömsa.



Det kan du göra. Det blir så mycket trevligare med levande växter men var beredd på att ormen förmodligen kommer att plöja ner dem totalt :) Antingen bryts stjälkarna eller så gräver ormen ner sig i jorden och gräver upp jordklumpen. Jag hade också levande växter ett tag men jag fick köpa nya så ofta så till sist pallade jag inte utan skaffade konstgjorda :)

Kul att du engagerar dig för att få det så bra som möjligt till ormen! :)


Jo med tanke på engagemanget i det esteiska o allt så är det från min fotoentusiams, så skall försöka blanda in terrairet i fotograferingen så. Är väl både långsiktigt fotoprojekt samt en fin inredning som är levande:)

Nu när jag kom hem efter allt farande i centrum som inte hade ett dugg för reptiler och ormar så lyckades jag dock hitta allt ute i ett mindre "köpområde" och i deras affär. Köpte på mig en extra termometer, hydrometer samt en ny värmeplatta som jag känner att den funkar. Tempen ovanpå detta område (på barken) är nu 30~31,5C efter drygt en timmes pysslande i terrariet. Där det svala området är (vid vattnet) har jag placerat den mellersta plastgräset (som man ser på panoramafotot) för att skymma värmen för att se vad tempen hamnar på. Bakom gräset är tänkt att hon skall få ha ett svalkande kryp in. Nackdelen är att vi har kvällssol åt detta håll :(. Men borde väl funka med att nyttja nån form av persinn. Typ 100:- bambu rulle från Rusta så man kan dra ner vid kvällssolen för att behålla tempen etc? Vet inte om jag kanske är på tok för noggran men.

 

Sist men inte minst, såg att min lilla majsis har tappat majoriteten av fjället, gått till mörkare kulör samt att jag har hittat "ansiktsskinnet" och ögnen är svarta på henne ist för grågrummliga. Appropå ömsningen så påpekade han jag fick ormen av att hon skulle tappa de sista småbitarana, lät som om hon hade ömsat stort om jag tänker efter. Innan ömsningen så vet jag inte hur hon gjorde, om hon låg i vattnet eller vad man ska säga. Just nu ligger hon som vanligt ihop slingrad inne i sitt kryp in där den varma delen ska vara och har varit (högra delen). För en orm borde väl på nått sätt som alla andra levande känna igen sitt "revir/boende" område? :)

Ps! har gjort en låda av en gammal potatissallads burk, fyllt den med en ganska plaskig och blöt disktrasa och gjort "ventilationshål" i, så som Hoggaforfan skrev. Såg även att hon nyttjade badet då jag fann en skinnbit på kanten. :)


6
0
ComradeBremer:

Tror nog att ömsning nu är över. Var ofantliga mängder hon slet av sig igår kväll, mellan träden, klippan och grenarna, nyttjade kanten på vatten skålen osv. Var kanske nån för öms innan?

När kan man ta ute henne och hälsa på henne för första gången?

\Bremer


1662
779
fluffis:
Mina majsormar ömsar generellt tre gånger om året: efter dvalan, mitt i sommaren och på hösten. Honor i avel ömsar fler gånger. Jag har sett majsormar göra "dubbelömsningar", nästan direkt efter varandra. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Dessutom kan de ömsa extra om de t.ex. har ett sår som läker eller liknande. Så det är inte ovanligt att de ömsar fler gånger än de vanliga gångerna så att säga. Skönt att det verkar ha blivit bra nu :) Jag har upplevt att det är rätt vanligt att snokar har problem med att få av den sista biten skinn i slutet av svansen. Ibland är det så lite att man knappt ser det. Då brukar jag försiktigt hjälpa dem av med det.

6
0
ComradeBremer:
fluffis skrev:
Mina majsormar ömsar generellt tre gånger om året: efter dvalan, mitt i sommaren och på hösten. Honor i avel ömsar fler gånger. Jag har sett majsormar göra "dubbelömsningar", nästan direkt efter varandra. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Dessutom kan de ömsa extra om de t.ex. har ett sår som läker eller liknande. Så det är inte ovanligt att de ömsar fler gånger än de vanliga gångerna så att säga. Skönt att det verkar ha blivit bra nu :) Jag har upplevt att det är rätt vanligt att snokar har problem med att få av den sista biten skinn i slutet av svansen. Ibland är det så lite att man knappt ser det. Då brukar jag försiktigt hjälpa dem av med det.


Aha vad bra. Då behöver jag inte oroa mig, hade lite lite öms på tippen när vi bytten ut barken mot al-spån idag. (Luktade som om den inte blivit bytt på ett bra tag). Så uppmärksamdes jag av tippen, hon fick ett litet ryck när jag pillade så visste inte om hon var öm. Men det är bara att försöka att försiktigt ta bort det alltså?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild