Hona biter en juvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
1
Zmeika:
Hjälp! Hjälp! Min ena leopardgecko hona bet tag i nacken på en juvenilhona och släppte inte förrän jag puttade undan henne! Varför gjorde hon det? Är det farligt att ha honorna av olika åldrar ihop!?

De har levt i samma bur i bara en vecka då jag fick hem juvenilerna då. Vad göra?

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Om man nu ska ha reptiler ihop så bör de vara i ungfär samma storlek. Rekommenderar att du särar på dem.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Du bör separera dom omedelbart om du inte vill ha fortsatta strider :) Det händer att ödlorna dödar varandra, även om det inte går så långt så är det inte okej att låta 1 ödla leva i ständig stress, jag skulle svara ja på frågan "Är det farligt att ha honor i olika åldrar ihop". 

Anledningen varför är svårare att svara på, någon som håller på mycket med geckos har säkert några intressanta ideer. 

Precis som HappyLucky svarade så ska man nu ha reptiler/ödlor i samma terrarium ska dom vara i samma ålder & storlek, jag personligen ser bara fördelar med att husera sina reptiler 1 & 1 i terrarierna. 

Hoppas det var svar på dina funderingar :)

903
509
Evanjeline:
Du ska absolut seperera dem så fort du kan! Om de inte är samma storlek kommer den större antagligen försöka döda den lilla, eller "dominera" Det är stressigt och kommer antagligen ha en dödlig utgång. När jag var ung och dum för 10 år sen eller något köpte jag en liten hona från en djuraffär för att sätta ihop med min vuxna leo, självklart sa de att det gick hur bra som helst. Smack sa det efter 20 sekunder, och den nya var döende.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Nya djur skall ALLTID hållas i karantän i MINST 3 månader !
Detta för att se så att de inte är sjuka och att se så att de funkar med mat, avföring, öms osv.


Henke :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Vad hände? Intressant med uppdateringar när man försökt hjälpa till :)

32
1
Zmeika:
Uppdatering, samma natt skrev jag även på Leopardgecko gruppen på Facebook och de rådde mig att genast separera dem vilket jag gjorde samma natt. Så nu bor mina små tösar i en smartbox med lufthål och värmekabel på undersidan som täcker 1/3 del. De ser ut att trivas jättebra!

Jag visste ju att det fanns en risk för det när jag satte ihop dem men uppfödaren sa att det skulle inte vara några problem. Det var det inte heller första veckan och sedan BAM!

Tack alla för hjälpen!
Så ser deras temporära boende ut:


32
1
Zmeika:
Här ser man bettet :/


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Kunde varit värre. Det där läker nog fort. Kom förresten att tänka på en sak, är du helt säker på att den äldre är en hona?

32
1
Zmeika:
Bombsäker. Dels saknar hon dessa manliga sporrar. Dels står det på kvittot man fick från affären. Dels att hon har levt ihop med två andra honor i flera månader utan det beteendet eller gjort de andra på smällen :) Men man kan alltid ha fel.

Hoppas att det gör det. Cindy äter i alla fall med stor aptit!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild