Ormars/ödlors dygnsrytm i ett upplyst rum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
19
carolineleven:
I min lilla etta kommer lyset att vara på i samma rum som framtida reptiler. Borde jag skaffa mig riktat ljus, lägga en handduk över terrarium(svårt med ventilationen) eller hur gör ni på natten? Störs dygnsrytmen även av ljus från dator och bordslampa om man sitter för nära?

1159
625
Temla:
Personligen har jag rullgardin eller tyg framför mina terrarier så mina djur inte störs av ljuset i rummen. 

109
19
carolineleven:
Hur satte du upp det? Som en slags gardin att dra för?

316
283
panterophis:
Det är väl bara att ha substrat som de kan gräva ner sig i eller inredning som de kan gömma sig under... Det är nog inte becksvart varje natt i naturen

903
509
Evanjeline:
Beror ju lite på hurt mycket ljus det handlar om, och om de är nattaktiva eller inte. Om du pratar om att ha lampan tänd i taket skulle jag nog säga att temlas förslag är en bra idé. Om det är från datorskärmen eller en liten lampa tvivlar jag på att det blir problem. Sen behöver kanske inte skärmen stå 50 cm från terrariet med bilden riktad mot det. Det handlar ju också om vad för sorts reptil du ska ha. Om vi säger en daggecko som inte gräver ner sig, och gärna kan vilja sova helt öppet på glaset eller löven ska man kanske vara försiktigare med ljuset än om du har en dagaktiv orm som sover i en håla. Min daggecko uppskattar inte alls när jag inte släcker ljuset "i tid" Av någon anledning vill han sova på framdörren mitt i det öppna fast han har massa levande växter , bamburör och lianer. Han vandrar fram och tillbaka och är nästan svart och inom 30 sekunder av att jag släcker sitter han på sin sovplats. Släcks det inte inom 22-22:30 blir han stressad. Men då pratar vi om starka lysrör i taket, ljuset från skärmarna i samma rum verkar inte bekymmra honom ett dugg.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild