Dagaktiva ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
19
carolineleven:
Utöver skäggamen, vilka ödlor är dagaktiva?

Läste här bland skötselråd att vipergeckos är nattdjur men rör sig runt mycket på dagen.

2048
773
psyjoh:
Kameleont, dabbagam,  vattenagam, leguan, anolisar, varaner osv. osv. osv...


2048
773
psyjoh:
Nu räknade jag upp de vanligaste. 

109
19
carolineleven:
Ok, många val. Jag får lov att kolla varje gång en annons dyker upp och kolla skötselråd. Siktar på runt 500-lappen inte behov av terrarium över 100cm.

Bild googlade nu, vattengam såg ju fin ut.

239
197
Danpss:
Vattenagam behöver långt mer än ett terrarie på 100cm, kolla på dvärg skäggagamer och försök utöka ytan till iaf 120 cm

2048
773
psyjoh:
Finns ju dvärgkameleonter. Då kan du hålla dig inom dina mått. 

109
19
carolineleven:
Bra att veta att det finns alternativ. Blev deppig när jag insåg att geckos mest var nattaktiva.

Är några av geckossorterna, utöver vipergeckos, ute då och då om dagen?

903
509
Evanjeline:

Nu vet jag inte vad du har för terrarium, men jag rekomenderar varmt daggeckosen efter min williamsi, han är den roligaste reptilen jag haft. Alltid ute och springe rundor, hoppar, och bara ser allmänt jättevacker ut;D De flesta av dem om inte alla kräver regnskogs miljö dock, och uv ljus. Men de är dagaktiva och det finns mängde att välja på, från den stora phelsuma grandisen som är ganska vanlig och blir upp mot 30 cm till phelsuma klemmeri och liknande storlekar som bara blir upp mot 8 cm. Det du ska tänka på är att alla dagaktiva kommer kräva uv, men jag tycker det är värt det kostnadsmässigt.

Både grandis och klemmeri som jag nämnde finns under skötselråd här på sidan så är du intresserad kan du börja att läsa där.

edit igen;P Läste din tråd om hogs, och att du har ont om plats. Då rekomenderar jag daggeckos ännu mer eftersom de vill ha terrarium på höjden istället för längden, så det tar myket mindre plats. 


343
119
Salig:
Håller med Evanjeline! Lygodactylus williamsi är underbar! :) kan vara klurig att få tag i och rätt dyr för sig storlek, men tusan vad roliga de är! :) Andra daggeckos är också både vackra och aktiva djur :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild