Hog Island Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Jag har fått upp ögonen för hog island boas (som ett alternativ till kungspyton som mellanstor nybörjarorm).

Någon som har en och vill visa bilder, eller svara på lite frågor? Kanske någon haft både kungspyton och hog island och kan jämföra?

Jag har ett akvarium, ca 1 m långt(osäker på hög, men finns plats för klättringsmöjligheter. Kan jag använda det tills ormen blir för lång och behöver större, eller blir juveniler rädda för uttrymmet? Vad är idealmåttet?

De klättrar en del har jag läst, och behöver vattenskål, fuktgrotta, lampa och värmeplatta, med en varm och en kall del och rätt fuktighet, vilket verkar vara mycket likt KP, men behöver de en grotta för att gömma sig både på det varma och kalla stället? Vilket bottenmaterial föredras?

Kostar de mycket(inköp, foder)? Är de till salu ofta? Finns det någon uppfödare med hemsida man kan kolla in för framtida kullar?

305
147
HenkePetersson:
Det är stor skillnad mellan en kp och en hogg, framför allt i humöret, en kp är till 95% passiv, och gömmer huvudet i en boll liknande status där av namnet ball python, en hog gör tvärt emot.. Anfall är bästa försvar, dom har för det mästa nästan alla ett härsket humör, jag har under mina  snart 25 år innom hobbyn aldrig träffat på en hog som varit lugn likt en kungsboa är, så  hoggen är defenitivt ingen nybörjar boa i mina ögon, vill man ha lite större ormar för att vid ett senare tillfälle längre fram när man skaffat sig mer erfarenhet skaffa en hog, skulle jag rekomendera en vanlig kungsboa, om man har lite is i magen går det faktiskt att hitta vanliga cross breeds av kungsboa som är väldigt lika en hog, men utan hog temperamentet.. Sen skulle jag inte vilja säga att hoggen är en mellan stor orm, skulle nog vilja säga att den är en stor orm gämnfört med kp.

Hoppas jag inte avskräckt dig helt Caroline, men det gör lika ont varje gång man blir biten, så varför inte satsa på något lite lugnare nu i börjar.

Vad gäller terrarium biten så räcker ett sådant  ett tag, boas växer väldigt fort, visst är det skillnad på individ och individ när det kommer till tillväxten , men dom flesta växer väldigt snabbt. Sen är ett akvarium inte direkt anpassat för ormar eller reptilder övelag, då  ventilationen ofta blir väldigt dålig i akvarium, om du nu värkligen vill ha en boa alt hoggis så skaffa en juvinil, en blandras hog kan du hitta för en 500ring, vill du ha rena hog linjer så blir djuret relatvt mycket dyrare. Till en början kan man ha juvinilen i en vanlig hammarpalast låda  med en värmematta under, tills man ordnat ett ordentligt terrarium ( ormar är rymnings experter, minsta glipa som ormen får plats imellan och ormen är borta). Om det nu är så att du köper en juvis, så skaffa inte ett jumbo terrarium, den lilla ormen kan bli svår att hitta i terrariet dessutom " kan" storleken på terrariet resultera i att ormen börjar matvägra även om det gäller en så glupsk  art som boa.

Sen fodert, destå större orm destå dyrare i foder. En liten juvinil äter små råttor redan efter ett par månader, och vid adult stadie kan dom stoppa i sig kanin och griskultingar på strax över 1 kg.



109
19
carolineleven:
Ok. Det blir ett svårt val nu, speciellt eftersom att jag inte vet när jag kommer ha råd med en tillräckligt stor lägenhet(har en etta nu, får kanske en två om något år) för att känna att mer än en orm går att ha, så ormen jag väljer nu kommer att vara min enda orm i flera år. Om jag nu inte lyckas möblera om väldigt effektivt i lägenheten jag snart får.

Hur aktiva är de i terrariet? Jag vill ju ha något kul att titta på och vet att de båda är nattaktiva, sen att KP kan ta sig en upptäcksfärd och att hog island klättrar mer, men undrar om det annars är stor skillnad? Jag har sett att när man håller en hog island så är de mycket mer aktiva.

Hur vanliga är blandningar av hog, dyker de upp i annonser? För nu när jag hört att de kan vara sura blir det ju inget roligt. Vill ju gärna kunna visa upp ormen när man får besök av någon nyfiken släkting, och tyckte de jag såg på youtube verkade vara lätta att hantera.

Går inte akvarium bra om man har plexiglas upptil med många hål?

81
113
Henriette:

Jag har en hog island (till salu för övrigt) och den är inte trevlig alls.. Tror inga ormar är något att ta upp och visa släkten tyvärr. Uttjatat men sant! Man får helt enkelt kika på dom på håll, gäller all reptiler :)

Plexiglas som tak oavsett om det är hål eller inte, tror jag blir för instängt ändå, blir svårt för luften att cirkulera in i hålen från ovansidan..


109
19
carolineleven:
Ok. Så renrasig hog island är ett absolut nono. Vill inte direkt behöva akta mig alltför mycket när jag gör rent terrariet.

305
147
HenkePetersson:
Aktiviteten är väldigt individuell, jag har boas som ligger och trycker under sitt gömställe hela dagen, för att så fort lampan slocknar vända upp och ned på hela terrariet som en notorisk hårdrockare på hotell, samtidigt har jag boas som gärna ligger helt synliga under värmespotten  dagarna i ända, så fort dom tycker det blir för varmt går dom och svalkar sig i svala ändan för att stunden senare hänga på glaset för att visa hur stora dom är, sen åter in under lampan igen. jag kan ju säga som så här efter att ha haft kp, så är ju boan mer aktiv absolut.. I stort sett alla mina kps låg och gömde sig dag som natt, otroligt tråkig art.

1662
779
fluffis:
Det är så kul att läsa dina inlägg carolineleven för du låter grymt motiverad till att skaffa reptiler! :)

Angående boende så håller jag med om att akvarium inte är bra. Det blir ingen ordentlig luftgenomströmning om det bara finns ventilationshål i toppen. Dessutom kan vissa djur reagera på att det kommer en hand uppifrån som de inte ser, och därför blir skrämda. Smartstorelådor från Hammarplats är jättebra till yngre ormar tycker jag. Lådorna finns i olika storlekar.

Angående din lilla lägenhet så känns det nästan som om terrarier på höjden är ett måste. Då kan man få plats med ganska många terrarier :D  Har du förresten kollat tråden som heter "Hur ser era terrarieuppsättningar ut?"? Där finns en hel del inspiration.

109
19
carolineleven:
fluffis skrev:
Det är så kul att läsa dina inlägg carolineleven för du låter grymt motiverad till att skaffa reptiler! :)

Angående boende så håller jag med om att akvarium inte är bra. Det blir ingen ordentlig luftgenomströmning om det bara finns ventilationshål i toppen. Dessutom kan vissa djur reagera på att det kommer en hand uppifrån som de inte ser, och därför blir skrämda. Smartstorelådor från Hammarplats är jättebra till yngre ormar tycker jag. Lådorna finns i olika storlekar.

Angående din lilla lägenhet så känns det nästan som om terrarier på höjden är ett måste. Då kan man få plats med ganska många terrarier :D  Har du förresten kollat tråden som heter "Hur ser era terrarieuppsättningar ut?"? Där finns en hel del inspiration.


Kul att jag verkar seriös. Jag känner mig så vilsen och velig, jag antog att jag verkade oseriös i mina inlägg.

Men jag antar att det är bra att jag tänker mycket så att jag inte gör ett impulsinköp. Jag ska kolla terrarietråden och se idéer. Något klättrande kan ju vara bra.

Det slutar väl med att jag kolla på dussintals olika ormar och sen nöjer mig med en majsorm eller gecko. De rör ju på sig i alla fall, haha.

2
2
Tony:

Jag började med KPs och skaffade så småningom ett boapar. Nu äger jag 8 KPs och 4 boor och jag kan säga att boorna är helt underbara. Dom är aktiva(re) och betydligt nyfiknare än mina KP. Den enda gången dom bitit efter mig var när de var juveniler. Nu när dom är över året så är jag inte mer rädd att få ett nyp från dom än en kp.

Gällande matbiten så är dom en dröm jämfört med KP. Dom tar foder tom under öms utan problem.


109
19
carolineleven:
Tony skrev:
Jag började med KPs och skaffade så småningom ett boapar. Nu äger jag 8 KPs och 4 boor och jag kan säga att boorna är helt underbara. Dom är aktiva(re) och betydligt nyfiknare än mina KP. Den enda gången dom bitit efter mig var när de var juveniler. Nu när dom är över året så är jag inte mer rädd att få ett nyp från dom än en kp.

Gällande matbiten så är dom en dröm jämfört med KP. Dom tar foder tom under öms utan problem.



Är de alla hog island boor?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild