Första terrariebygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

25
16
Tariques:

Håller på att bygga mitt första terrarie till min majsorm.
110x40 och sen 35cm högt.
Alla sidor utan framsidan kommer vara i trä, öppningen kommer vara överst med ordentliga lås på.
Har lite frågor:
Bästa sättet att värma upp terrariet på, kommer ha spots i taket men räcker det?
Ska man använda någon speciell färg när man målar terrariet?
Jag vill även skulpera upp en sorts ramp till där hon ska ha sitt bad, vad ska man använda till det?

Om ni har någon övrig kritik så säg gärna till!


2966
1645
Hoggaforfan:
Beror lite på antal och vad för sort. LED ger ju nästan ingen värme medans halogen ger bra värme. 

Färgen ska vara vattenbaserad sen gärna lacka över med någon matt lack så håller det bättre.

Bygg ett bad av frigolit eller fogskum som du sedan målar och lackar. Eller silikonerar och trycker fast sand. Betong fungerar med men får gärna dra ut en del i annat vatten innan ormen får tillgång till det då det är basiskt, om du inte lackar det vill säga.

Finns en uppsjö av tekniker. Kolla runt lite på youtube och i folks gallerier. Smilla här på TD har en massa bra bilder när hon gjort bakgrunder.

1662
779
fluffis:
Vad kul att du bygger ett terrarium! :)
När jag kollar på Jordbruksverkets storleksföreskrifter så verkar det som om ormen är under 125 cm, är den det? :) Och tänk på att Jordbruksverket räknar insidans mått. Sen är det ju alltid trevligt att ha större terrarium än man "måste" så att säga, tycker jag (till vuxna ormar) :)

Det låter konstigt med en öppning i taket. Då kan det vara svårt för ormen att se din hand när du kommer och städar etc. och kan bli skrämd lättare. Min erfarenhet säger mig att en öppning från sidan/framifrån är bättre för ormen. Själv tycker jag även att det är lättare att städa framifrån/från sidan.

Eftersom majsormar i första hand är marklevande så bör man ha värme underifrån, typ värmematta eller värmekabel. Majsormar brukar gilla att ligga under ett gömställe/grotta på marken. Om du ska ha lampor, se till så att ormen inte kan bränna sig på dem.

Spännade, jag tror att terrariet kommer att bli jättebra!

Kolla gärna i gamla trådar för där finns mycket matnyttigt. Det finns en samlingstråd som leder till olika byggen.

25
16
Tariques:

Som svar till fluffis:

Hon är bara runt 40cm just nu, blir hon över 125 cm så får jag bygga ett nytt till henne.
Har haft öppning i taket i det terrariet hon har nu och hon har aldrig reagerat när jag har plockat upp henne eller städat hos henne, och sen insisterar min pappa som hjälper mig att bygga terrariet att det blir bättre att ha öppningen i taket. Men alternativet att sätta öppningen på framsidan finns ju fortfarande, så jag ska tänka på det.

Tack för svaren från er båda!


1662
779
fluffis:
Tariques skrev:
Som svar till fluffis:

Hon är bara runt 40cm just nu, blir hon över 125 cm så får jag bygga ett nytt till henne.



Aha, men då känns det ju stort och bra! Nästan för stort :)

En annan sak som är viktig är ventilationsöppningar och var de sitter. Det finns en del trådar om det :)

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Är det där bänken till terrariet ?

25
16
Tariques:
Westman skrev:
Är det där bänken till terrariet ?

Nej, det är det som ska bli själva terrariet. Ser det fel ut på något sätt?

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

Tariques skrev:

Nej, det är det som ska bli själva terrariet. Ser det fel ut på något sätt?



Jaha :D 
Nä då  tyckte bara att det sågut som att det skulle bli en bänk med tanke på reglarna.

Men blir nog bra när det blir klart


25
16
Tariques:
Det blir nog inte det snyggaste som någonsin har byggts men sålänge det är fullt funktionellt så är jag nöjd :)

25
16
Tariques:

Terrariet är nu klart och jag tackar för hjälpen jag fick härifrån!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild