Könsbestämma mina majsormar!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
5
winnimews:

Jag har två majsormar jag skulle behöva hjälp att könsbestämma! Abbas köpte jag för drygt ett år sedan av en privatperson som var osäker på könet men trodde det var en hane. Däremot tyckte jag inte det spelade någon roll om det var hane eller hona då jag inte skulle ha ormen i något avelssyfte. 

Sedan igår på mässan köpte jag en till majsorm. Jag behöver inga kommentarer om att majsormar helst lever ensamma, det har jag hört innan. Men vet många som har flera tillsammans. Vill minnas att jag köpte ormen från Värnamoo Zoo. Det fanns två större ormar där så det var de jag kunde välja mellan, på båda burkarna stod det 1.0. Men när jag frågade om prisskillnaden på de båda ormarna fick jag höra att den ena var dyrare för det var en hona. Så "honan" fick det bli (Peach som jag döpt henne till). Tänkte att om jag får ägg så skulle det bara vara roligt.

Skulle gärna vilja ha hjälp att könsbestämma dessa.. för att vara på säkra sidan. Abbas är jag ju väldigt osäker på men vill ju hoppas att Peach är en hona nu när jag köpte "henne" som det. Men börjar jag tänka på något så har jag svårt att släppa det därför skulle det vara bra om någon ville hjälpa mig! Vet att det är osäkert att kolla kön genom att jämföra svansarna osv, men kanske är värt ett försök? 

Samtidigt så ska jag fråga efter om det finns någon i närheten av Trollhättan/Vänersborg som skulle vilja att jag kom med ormarna och kanske få hjälp med att könsbestämma den vägen? Nu vet jag inte om dessa kan poppas då jag hört att det inte går på för stora ormar (?). Abbas är drygt 100cm och Peach drygt 120cm.

Fruktansvärda bilder, jag vet, förhoppningsvis kan man urskilja något eller se någon sorts skillnad. Men det var det jag kunde ta nu, och vet inte ens om det är nödvändigt att jag lägger ut dem. Men ifall att...

 


297
15
shad0w88:
kan inte mkt om att Könsbestämma ormar men det e inga bra bilder att göra det på.
Gå till en djur affär o be dom göra det? kostar en 50 lapp lr ngt om ja minns rätt.

18
5
winnimews:
Jo vi ska höra med Vargöns Zoo om dem kan hjälpa oss i veckan men ville höra här också.

297
15
shad0w88:
Låter som en go ide.. Men det e ju inte lätt o se om dom inte är poppade.. sen svanslängden kan man med titta på men svårt o se utan att ha ngt jämnföra med.. o palpering kan man inte göra på bild.. lika dant med sondering :P 

så som sagt svåra bilder att titta på o bestämma.
Hade nog väntat lite o gått till en djuraffär eller ngn som kan poppa eller göra en sondering hemma i din närhet.

297
15
shad0w88:
reptiler.ifokus.se/articles/4d715405b9cb462227064f47-konsbestamning-orm

18
5
winnimews:
Jag försökte räkna subcaudalfjäll förut på den ena som jag hört att man kan göra, men gick inte så bra, förstod inte ens vad jag gjorde själv. Men kanske har hittat någon som kan titta på ormarna nu..:)

297
15
shad0w88:
hittat ngn? va vad de för kön?

18
5
winnimews:
Japp har hittat en som ska hjälpa mig :) Men vi kan inte åka och kolla könen ännu då pappa precis sålde sin bil, och mamma jobbar på dagarna. Kanske blir till helgen, vi får se!

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Ta nu detta med en stor nypa salt, men jag tycker att svansen på de nåda övre bilderna är lång och smal som för hane och svansen på den nedre bilden är kort och tjock som för en hona... Men som sagt - en stor nypa salt...

Att räkna subcaudalfjäll... Vad menade du var oklart? 
Subcaudalfjäll är de fjäll från kloaken till svansspetsen och majsormar har delade subcaudalfjäll vilket innebär att samma fjäll onte täcker hela buken utan går bara från sidan och in till mitten av buken... Om du fattar hur jag menar...
När man räknar subcaudalfjäll på en majsorm så räknar man därför bara fjällen på ena sidan av magen... Är jag tydlig eller låter det konstigt?

Att underlätta för sig själv när man räknar fjäll så kan man göra på 2 sätt:
1.) Räkna fjällen från ett ömsskinn (om det är helt)
2.) Ta hjälp av en tuschpenna och gör ett litet streck/prick på vart 5:e fjäll och sedan räknar man prickarna - mycket lättare att räkna då på en orm som inte har vett att ligga still när man håller på...

Hoppas det var till lite hjälp i alla fall...


Henke :)

18
5
winnimews:

Hej Hellemar!
Jag fick ett meddelande här på Terrariedjur tidigare idag av en annan medlem som sa samma som du! Att den röda ser mer ut som hane (på bild) och den grå som hona. Det spelar egentligen ingen roll för mig vad det är för kön, och vem av dem som är vad, men jag tycker det hade varit väldigt roligt om det nu skulle vara så att det är en hane och hona.

Smart det med att märka med tusch.. Ska jag testa imorgon och se om jag kan göra rätt denna gången!

Tack så mycket, det var till mycket hjälp!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild