Nya Geckon ser tanig ut!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

104
29
Amandarinen:

Har du den inte i karantän? Tänk på att alltid ha det till nya djur som du köper, man vet aldrig om de kan bära på smittor, kvalster etc. Jag har alltid nya djur i karantän i 3-6 månader så jag ser att de är friska och äter som de ska innan de sätts ihop med någon annan, dels för att den ska slippa stressen från de andra, så den hinner att bo in sig lite och sen för att om den eventuellt bär på kvalster så slipper det att spridas till de andra. 

Missar och hugger pincetten behöver inte bero på synen, det är många geckos som hugger och missar, men har den blivit dåligt matad så kan de påverka hjärnan då den inte fått de den behöver för att funka ordentligt. Då ska det dock pågått väldigt länge, men din gecko har ju som sagt ätit så de tror jag inte är något att vara orolig för :)


159
55
Rille2005:
Amandarinen skrev:
Har du den inte i karantän? Tänk på att alltid ha det till nya djur som du köper, man vet aldrig om de kan bära på smittor, kvalster etc. Jag har alltid nya djur i karantän i 3-6 månader så jag ser att de är friska och äter som de ska innan de sätts ihop med någon annan, dels för att den ska slippa stressen från de andra, så den hinner att bo in sig lite och sen för att om den eventuellt bär på kvalster så slipper det att spridas till de andra. 

Missar och hugger pincetten behöver inte bero på synen, det är många geckos som hugger och missar, men har den blivit dåligt matad så kan de påverka hjärnan då den inte fått de den behöver för att funka ordentligt. Då ska det dock pågått väldigt länge, men din gecko har ju som sagt ätit så de tror jag inte är något att vara orolig för :)




ang karantän så har jag frågat i två olika reptilbutiker o de tyckte det var helt onödigt.
Plus att den geckon jag köpte nu sisst har redan bott ihopa med de andra två :-) de kommer från samma terrarie :-)

Skönt o höra att det förmodligen är okej med synen.

104
29
Amandarinen:

 

Att de säger i en reptilbutik att karantän är helt onödigt förstår jag inte, TYVÄRR, kan man inte alltid lita på vad de i djuraffärerna säger.

Man skall alltid ha karantän, de som kan hända i värsta fall är att du får hem en reptil som är sjuk som sedan smittar ner resten av de som den delar terrarium med och alla stryker med.. Så att hoppa karantän är rätt allvarligt tycker jag. Hellre att den får bo ensam ett tag och man ser att den inte visar några symptom på att den är sjuk än att riskera att flertalet av dem dör.

Okej, så den har gått tillsammans med de andra två innan? Då är det lite skillnad, men tänk på det nästa gång iallafall om du köper fler, att alltid ha de i karantän och tvätta alltid händerna när du varit och bytt vatten m.m i karantän, för de kan lätt överföras via dig om du inte sköter hygienen efter du varit i ett terrarie.. :)

Nu har jag predikat klart för ikväll, haha ;)

Uppdatera gärna hur det går med den lilla och lycka till!


1159
626
Temla:
"jasså går de o slickar på det?"

Javisst! och det är ju jättebra för då vet man att dom får i sig tillräckligt med kalk om de dels slickar i sig själva när de känner att de behöver och dels om du kalkar fodret. 

333
97
leolina:
Personligen tycker jag du ska ta med dig geckon tillbaka till butiken direkt. Ungen är rejält undernärd och på benen och hållningen kan man se att den även lidit av kalkbrist en längre tid och inte kunnat bilda ett riktigt skelett. Även om du får den att äta bra kommer skelettet aldrig att bli som det ska vara. Lämna tillbaka den och be om en frisk och kry gecko. Rent sjukt att en butik kan med att sälja djur i såpass dåligt skick.

18
6
CaLi:
När man får hem en leopardgecko så ska man hälst låta den vara ett tag tills den känner sig som hemma. Det är ofta som det tar ett tag innan dom börjar äta. Däremot så ser denna lilla krabat ut att inte ha fått tillräckligt med mat innan eller så kan den vara förstoppad. Håller med Leolina. Dom ska inte sälja en leopard gecko i detta skick. Den ska äta bra och ha lite fettreserver att ta av ett tag efter den har flyttat. Denna kan inte ha ätit bra. Man vill rädda den men man bör gå tillbaka och visa att detta inte är okey.
Vill gärna veta vilken djuraffär det är du köpt den i.

2048
773
psyjoh:
En liten sak till Rille. Se till att pincetten är av plast om den nu hugger i den. Den kan lätt skada sig i munnen annars. Själv matar jag bara med handen. Ibland råkar man få ett litet naffs men hellre det än att den skadar munnen. Det är även väldigt sällan den missar. Man får lära sig att hålla bytet rätt :)

159
55
Rille2005:
CaLi skrev:
När man får hem en leopardgecko så ska man hälst låta den vara ett tag tills den känner sig som hemma. Det är ofta som det tar ett tag innan dom börjar äta. Däremot så ser denna lilla krabat ut att inte ha fått tillräckligt med mat innan eller så kan den vara förstoppad. Håller med Leolina. Dom ska inte sälja en leopard gecko i detta skick. Den ska äta bra och ha lite fettreserver att ta av ett tag efter den har flyttat. Denna kan inte ha ätit bra. Man vill rädda den men man bör gå tillbaka och visa att detta inte är okey.
Vill gärna veta vilken djuraffär det är du köpt den i.



Tropikhuset malmö.
Dock har de haft foder i terrariet varje gång jag varit där :-)

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
En liten sak till Rille. Se till att pincetten är av plast om den nu hugger i den. Den kan lätt skada sig i munnen annars. Själv matar jag bara med handen. Ibland råkar man få ett litet naffs men hellre det än att den skadar munnen. Det är även väldigt sällan den missar. Man får lära sig att hålla bytet rätt :)


Änden på pincetten har gummi skydd :-)

903
509
Evanjeline:
Jag trodde tropikhuset var väldigt seriösa;< Det spelar ingen roll om de haft foder i samma terrarium som denna gecko, den har ju uppenbarligen inte fått vad den behöver, sen varför vet man ju inte. Den skulle inte varit bland geckona som är till salu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild