Inte så aktiv skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

48
3
maxez:
Hej
Min dotter undrar varför hennes skäggagam ca 3 mån inte är lika aktiv som dom hon ser i zoo... Jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med den frågan.. Kan det vara så att det är på grund av att han är ensam? Han ligger och solar hela dagen.. Vi tar ner honom på en sten när det är matdags men det kanske är fel av oss och göra så.

Har ett terrarium som är 1m bred som jag har delat pga jag fick höra att när dom är så små så behöver dom inte så stort utrymme.. Stämmer det? (ska såklart köpa ett större terrarium när han blir större)

239
197
Danpss:
Ni har det kanske för kallt, ligger den bara och solar så viset den tecken på det iaf! Även allmän belysningen spelar stor roll!vad har ni för lampor och temp nu?

2048
773
psyjoh:
En skäggagam kan aldrig få för lite utrymme. Bara ös på med utrymme,  belysning (dagsljus), uv-ljus och värme (bara den har en svalare del) och lämna den ifred så mkt som möjligt så kommer den säkert ändra sig och bli aktiv. Sen är det så att skäggisar är soldyrkare så de lär ju ligga på sin solplats en hel del om dagen. 

48
3
maxez:
Både lysrör och sollampa (exoterra 100w) tempen ligger på ca 26 grader på solplatsen... Borde kanske ha lampan inne i terrariumet, blir det nån skillnad då?  Nu ligger pinnen han solar på ca 30cm ifrån

239
197
Danpss:
26 grader är rent för kallt, har jag inte helt fel så kan du ha närmare 40-45 grader rakt under lampan! Hur har du det med uv-b ljus?

2048
773
psyjoh:
Som daniel säger ska den ha ca. 40 grader minst på solplatsen. 

2048
773
psyjoh:
Jag hade investerat i en solarraptor mvl 100w lampa eller exoterras solarglo mvl 125w till Solplatsen. 

1159
625
Temla:
Har du läst skötselråden för skäggagamer på den här sidan? 

En liten skäggis behöver inte jättevarmt då risken för uttorkning ökar, men 35 grader är minimum tycker jag. En vuxen kan ha ca 45 grader. Kan du flytta upp hans solplats närmare lampan så det blir varmare där han sitter? Mät noga så det inte blir för varmt bara. 

Se till att det blir ordentlig temperaturskillnad i varma och kalla delen i terrariet så han kan gå och svalka sig om han behöver. 

Helt ok att ha lysrör och lampor ovanpå terrariet om du har nättak eller liknande "finmaskigt" tak då UV inte tränger igenom glas.  Antar att du har UV lysrör och en vanlig värmelampa på solplatsen? 

Skäggisar gör inte så mycket egentligen. Mina sitter mest också och solar hela dagarna. Visst kan du ta ned honom på en sten när du matar men det bästa är väl att mata honom i terrariet. :) 

456
200
isdrake:
Runt 26 grader är var dom ska ha på kallaste sidan så det är inte så konstigt att lillen är slö. :P Hen får helt enkelt inte upp värmen för att orka vara aktiv.

276
118
Maqea:
Hur länge har ni haft den?

psyjoh säger
psyjoh skrev:
- lämna den ifred så mkt som möjligt så kommer den säkert ändra sig och bli aktiv.

Det kan stämma men det kan också vara tvärt om. Eftersom han har blivit själv och fått lugn och ro så behöver han inte vara så på alerten utan kan ta livet lite lugnare.

Jaqg håller med om att terrariemiljön behöver fixas.

Välkommen hit =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild