Angående "uppfödning"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

159
55
Rille2005:
Är lite nyfiken på hur det går till med uppfödning?
Jag har två leopardgeckos som är födda i april.
Det är garanterat för tidigt nu, men när skulle det kunna vara dags för dem att para sig?
Hur kan jag hjälpa dem på traven?
Hur är tillvägagångsättet om man vill få små ödlebebisar?
Har kollat lite på youtube och där ser jag att de använder sig av lagom stora askar med speciell jord i som de försiktigt lägger äggen i och håller allt lagom fuktigt.

Hade velat ha en beskrivning från början till slut :-)

232
94
anamidnatt:
Min första tanke är ifall båda är födda i april, så undrar jag om de är syskon? Om så är fallet, inavel är kanske inte det bästa alternativet, speciellt inte om man ska föda upp så pass vanliga djur som leopardgeckos. Personligen hade jag isåfall nog hellre skaffat en partner till nån av dem från annat håll :) För övrigt så vet jag inte mycket om just leosar. Så för mer detaljer så får du nog invänta fler svar från andra. :)

159
55
Rille2005:
xcotte skrev:
Min första tanke är ifall båda är födda i april, så undrar jag om de är syskon? Om så är fallet, inavel är kanske inte det bästa alternativet, speciellt inte om man ska föda upp så pass vanliga djur som leopardgeckos. Personligen hade jag isåfall nog hellre skaffat en partner till nån av dem från annat håll :) För övrigt så vet jag inte mycket om just leosar. Så för mer detaljer så får du nog invänta fler svar från andra. :)



ajdå inavel tänkte jag inte alls på hehe.... får kolla med affären :-)

159
55
Rille2005:
enligt butiken så är ödlorna från olika uppfödare :-)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
En sak till att tänka på är att det finns sjukt mycket leopardgeckos så det kan vara svårt att sälja eventuella avkommor

159
55
Rille2005:
tenebrosa skrev:
En sak till att tänka på är att det finns sjukt mycket leopardgeckos så det kan vara svårt att sälja eventuella avkommor



jasså... jag som fick för mig det var helt tvärt om...
Har kollat lite på blocket o olika reptilforum o det verkar mycket sällsynt här nere i skåne :-)

903
509
Evanjeline:
På blocket är där ju alltid fullt med leosar, sen kanske inte alla är i skåne, men du behöve rinte vänta länge på att en annons nära nog ska dyka upp. Bara just nu ligger där tre annonser i skåne på leopardgeckos. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Rille2005 skrev:



jasså... jag som fick för mig det var helt tvärt om...
Har kollat lite på blocket o olika reptilforum o det verkar mycket sällsynt här nere i skåne :-)



Leopardgeckos, Skäggagamer och Ögonfransgeckos finns det väl överdrivet mycket av. Men det är ju kul att få ägg och kläcka fram nått enstaka själv, men du får vara beredd på att behålla dom :)

159
55
Rille2005:
tenebrosa skrev:



Leopardgeckos, Skäggagamer och Ögonfransgeckos finns det väl överdrivet mycket av. Men det är ju kul att få ägg och kläcka fram nått enstaka själv, men du får vara beredd på att behålla dom :)



hehe ok. 
jag behåller gärna dem men frågan är vad som sker om det blir flera hanar? inte bra väl hehe?
Har i för sig ett stort terrarie... 140x70x70 :-)

är det ingen som kan beskriva hur det går till med uppfödning och vid vilken ålder det kan tänkas ske? :-)

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Rille2005 skrev:


är det ingen som kan beskriva hur det går till med uppfödning och vid vilken ålder det kan tänkas ske? :-)


Man brukar säga att de ska väga minst 50 gram och vara runt ett år gamla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild