Mellanstora albinos?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Jag är ny på ormar, och undrar vilka mellanstora/stora ormar utöver kungspyton och kungsboa som finns i albino form?

Vet väldigt lite om boor, bara att det finns många olika slags och vissa har många olika slags morpher. Jag hoppas det finns en sort som finns i albino men är mindre än kungsboor(1,5-2m är ok, större vill jag inte ha), annars får jag lov att hoppas hitta en liten kungsboa eller helt enkelt köpa en annan slags mellanstor boa i annan teckning.

109
19
carolineleven:
Jag har kollat runt och ser att det finns albino "blood pythons" som ser häftiga ut och verkar vara en bra storlek. Men tydligen är de svårare än kungspyton att ta hand om. Jag får också känslan av att de inte är lika "vänliga" som en kungsboa eller kungspyton. Någon som har en?

Jag har också hittat albino "carpet python" som är rätt storlek, men de ser elaka ut. Jag får den där "hjälp, den bits säkert" känslan jag får när jag ser vissa ormar.

Jag får lov att kolla in de olika slags rainbow boa, men tydligen finns det albino colombian rainbow boa.



104
29
Amandarinen:
Vad jag vet så finns det ju en dvärgvariant som heter boa constrictor imperator :)

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Jag ska göra mitt bästa för att försöka svara på dina frågor, samtidigt som jag även har ett par frågor att ställa dig :)

Anlag för albino och albinodjur finns i dom flesta ormarter, frågan är oftast vad man är villig att betala, nästan allt går att få tag i om man är beredd att öppna plånboken. 

Vill man ha tag på en billig albinoorm som blir mellan 1,5-2 meter skulle jag gissa att majsorm är det enklaste alternativet, framförallt billigast :) pratar vi sen olika boa & pyton så stiger priserna rejält ju mer "ovanlig" art det är, och som du själv nämnde så är kungspyton & kungsboa dom som vi ser mest av i Sverige (Nu pratat jag enbart albinoformen) 

Vill du läsa mer om Blodpytons rekommenderar jag mitt skötselråd här på terrariedjur.se, men kan skriva direkt att det absolut inte är någon pyton som man köper som första orm :P dock vet jag inte alls hur mycket erfarenhet du har av ormar & större pytons sen tidigare så det låter jag vara osagt.. Men man ska ha klart för sig att det är stora & tunga ormar, min största hona väger +25kg! 

Albino-rutpytons är olämpliga av andra anledningar, då syftar jag främst på prislappen :) Annars är dom lika "enkla" som vilken rutpyton somhelst att sköta om. (Jag har även ett skötselråd om rutpytons här på sidan). 

För att sammanfatta det lite kort, man ska välja en art som intresserar en & inte gå så mycket på vad alla andra tycker är en bra orm... har man intresset & ett sunt förnuft så finns inget som stoppar en från att köpa sin drömorm, inom vissa gränser givetvis.. men där kommer det sunda förnuftet in ;)

Har du fler frågor så ställ dom ska jag göra mitt bästa för att svara på dom..

Lycka till!

1662
779
fluffis:
carolineleven

Är det en särskild färg (kulör) du gillar eller gillar du albinodjur i allmänhet? Olika albinodjur ser olika ut beroende på hur ursprungsfärgen ser ut. Albino innebär att det svarta pigmentet melanin saknas. En kungspyton som är albino blir mer eller mindre vit och gul medan en majsorm blir orange/röd-aktig. Eftersom det svarta pigmentet saknas så blir ögonen röda på albinoormar.

Ibland blandas albino ihop med leucistik och det sistnämnda innebär att djuret får en vit färg, fortfarande med svarta ögon. Jag minns (om än lite vagt) att jag kollade på ett djur- och naturprogram på TV en gång som förklarade att om man såg vita lejon och/eller(?) tigrar så är de i de flesta fall leucistiska, inte albino.

Från början gillade jag inte vita (leucistiska) ormar alls men sen plötsligt vände det och nu har jag flera leucistiska svarta råttsnokar som är hur fina som helst! Jag har även en albino svart råttsnok som går i en aprikosorange färg, jättefin är hon :) De svarta råttsnokarna passar förresten bra in på din önskan om ormar som blir 1,5-2 m :)

109
19
carolineleven:
Jag gillar hur albino kungspyton/kungsboor ser vänliga, vackra och lena ut. En "sitta och se på tv" orm i beteendet vill jag ha. Så majsorm och bitska ormar går nog bort, kungssnokar med eftersom jag gillar mellantjocka ormar.

Jag har inte haft orm förut, men planerar att skaffa en normal kp snart, så jag blir ormvan innan jag skaffar nr 2. Och prislappen på den får inte vara högre än 8000kr och även det skulle kännas saftigt.

Färgen jag gillar är mjukt gul, som en vanlig albino kp, men jag har sett häftiga (och dyra som fan) albinovarianter. Vita kp har jag också sett och de verkar ju inte så tokiga ut de heller, men inget måste.

Jag har väl fastnat för de albinos jag sett i musikvideor men vill ha en som inte skulle kunna strypa mig eller bryta handleden om den försökte. Så ingen enorm anaconda om man säger så, hehe. Jag skulle nog få väldigt få besök om jag skaffade en för stor och tjock orm.



1662
779
fluffis:
Ja, om du vill ha en grov orm så går nog snokar bort då de i allmänhet är mycket slankare än kungspytonormar och andra tjockisar :) Förresten en kungspyton blir sällan mycket längre än 1,2 m så de är ganska korta egentligen men det gör kanske inget. 

Ett beteende på en orm går aldrig att garantera, speciellt inte om du vill ha en juvenil då de kan ändra beteende lite efterhand. När ormar är bitska och jobbiga så försöker jag tänka att det bara är bra för ormens del, eftersom den då har större chans mot eventuella fiender. Ormar är ju inte domesticerade så därför får man försöka tänka på djuret i sin naturliga miljö istället och försöka tillgodose så mycket som möjligt. Att ta ut ormar utanför terrariet är inte att rekommendera eftersom de inte mår bra av det.

109
19
carolineleven:
Kungspyton är några decimeter för korta, men verkar väldigt trevliga, vackra, och möjligt att ha ute någon halvtimme några gånger i veckan, så det blir en bra första orm i alla fall. Sen får vi se vad för albino det blir, om det blir en till KP eller boa eller annan pyton.

Nu har jag några idéer i alla fall.

1662
779
fluffis:
Jag förstår hur du tänker men tyvärr är nog inte reptiler rätt djur för dig om du vill ha dem utanför terrariet så pass mycket. Visst hade även jag önskat att jag hade kunnat ha mina ormar på det viset och jag hade älskat att krama dem eftersom de är så himla fina och jag tycker så mycket om dem. Men jag har accepterat att ormar är solitära (ensamlevande) och inte uppskattar när jag håller i dem, snarare tvärtom. Forskning tyder på att ormar tar skada av detta. Dessutom är kungspyton är en art som ska ha ganska hög luftfuktighet, det kan du fixa i ett terrarium men sällan eller aldrig i ett hem i Sverige.

Ytterligare en aspekt att tänka på om man vill ta ut ormen utanför terrariet är att de flesta kommuner i Sverige kräver att man har tillstånd för att få lov att ha ormar. I samband med detta brukar man förbinda sig att ha ormen bakom lås och bom. Det blir ju svårt om ormen inte ens är i terrariet. En annan viktig grej är att minimera rymningsrisken. Det är superviktigt, både för myndigheter men även för oss herpetologtokiga då vi inte vill bli mer smutskastade med skandalrubriker i tidningar, som för det mesta skriver väldigt negativa saker om reptiler, speciellt ormar. Ormar som rymmer och hamnar i naturen eller i bostäder där de inte hör hemma är en mardröm för alla.

En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke är salmonellarisken. Enligt veterinärer så bär de flesta reptiler på salmonella. För dem är det "normalt" men för oss människor kan det bli förödande. Många tvättar och spritar sina händer när de varit och pillat med sina ormar eller terrarier, och då förstår man direkt att det kan bli farligt och ohygieniskt att ha ormar krypandes på golv och möbler hemma.

Sammanfattningsvis brukar man prata om terrarier liknande akvarier. Man har det för att ha något fint och stimulerande att titta på. Snygga djur och snygga inredningar kan vara helt fantastiska. Fiskar tar man aldrig upp och gullar med, eller hur?

109
19
carolineleven:
Jag respekterar din åsikt och ska tänka över det. Jag har hört både skäl för och emot "kel" med ormar och sett många videos där ormar hanteras mycket. Salmonella risken kände jag inte till alls. Då blir det svårt att ha barn över på besök som stoppar allting i munnen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild