Värmematta eller värmekabel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
SnowAngel:

Vad är skillnaden och vilket är egenteligen bäst att ha i/till ett terrarie: Värmematta lr värmekabel/sladd??

Tacksam för svar! =)


63
4
Majvor:

Det enklaste är helt klart matta så länge du har en dimmer eftersom mattorna brukar stegra i värme ibland. Frågan om vilket som är bäst är väl upp till var och en tror jag, vi har mattor till alla våra djur och det funkar fint.  


7
2
SnowAngel:

Tack för svar. Ja jag får se vad jag komme rskaffa då. Sambon har matta till sin KP och dert funkar bra.

Men hur skall en kabel sättas då.. under själva terrariet lr under bottenmatrialet?


63
4
Majvor:

slinga/kabel lämpar väl sig antagligen bäst om man har en botten i trä så man kan fräsa ut en "ränna" för kabeln och sedan sätta typ plexi över. lägger man den under terrariet blir det väl ojämnt? eller om man har en platta i trä med en ränna för kabeln som man sen ställer terrariet på, jag vet inte riktigt :P


366
155
Linus:

Om man har ett träterrarium så är det oftast ingen idé att ha värmemattan/kabeln utanför terrariet eftersom värmen inte tränger igenom trät så lätt. Jag har så här hemma att i träterrarium lägger jag min främsta tillit till lampuppvärmning, fast när det behövs extravärme (typ på vintern) så sätter jag igång värmemattan som jag har liggande i botten av terrariet.
Glasterrarium däremot har jag alltid värmemattan under terrariet, då värmen utan större problem tar sig igenom glaset! :)


7
2
SnowAngel:

Tack för ditt svar Linkmeister. Jag har ett glas terrarie och kommer nog troligtvis lägga värmekabeln i bottet på terrariet, sen täcka med lite tjockare plast så kabeln håller sej bfra och sen på med bottenmatrialet. 

Sambon min har värmematta och den har han under själva terrariet på en frigolitplatta typ. Funkar bra för han och hans KP det. :)


63
4
Majvor:

jag menade såklart att men skulle ställa glasterrarium ovanpå, inte trä :D


7
2
SnowAngel:

Hehhe det tror jag nog att dom som läst denna tråd förstod genom att läsa mellan raderna typ. :P


1660
774
fluffis:

Som andra säger så tror jag att det främst beror på vad man har för djur och vilket material terrariet är byggt av. Jag vet de som har träterrarier med värmematta under men jag tycker att det borde försvinna mycket värme på annat håll då trä inte är en bra värmeledare. En värmekabel är lättast att lägga i utskuren frigolit under terrariet tror jag. Man kan också ha den inne i terrariet men igen så beror det på vilket djur man har. Själv har jag värmemattor på insidan av mina träterrarier. Jag använder dimmer så att de får lagom temperatur och så att ormarna inte bränner sig. Värmekablar vet jag inte om de brukar bli så varma att man bör använda dimmer. Har man glasterrarium så tänk på att inte ha en värmekälla direkt mot glaset!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild