Majsorms ägg (Akut, lite små panik)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
14
ZzaazZ:
Hej gott folk, 
Nu är det så att den ena majsormen har helt oplanerat lagt ägg (Inte äns varit dvalad, men har fått bo med den andra majsormen ett tag iväntan på deras nya terrarium)

Så då har jag lite frågor om detta hur jag ska göra..

1: Kan honor lägga ägg utan att bli befruktade? Jag tycker äggen ser vita och fina ut, utan att se ut som klassiska "slugs" från tex pyton osv.

2: Vilket är det bästa mediumet att kläcka dom i och i vilken temp bör som stå?

3: Då jag har 6 mil till närmsta bra djuraffär som har något till reptiler och jag inte har möjlighet att kunna åka dit föräns på fredag, hur gör jag bäst med äggen innan jag kunnat köpa ordentligt medium att ha dom i (Perlit/vericumlit eller hur det nu stavas)?
Bör jag ha kvar äggen i terrariet och fukta upp lite extra ( De ligger över värmemattan så temp ligger mellan 30-32'C med blandat eco earth+bark som substrat) och bara sätta en låda över så inte ormen kommer åt dem? Eller bör jag ta ut dom, och isåfall vad bör jag lägga dom i sålänge?


Mvh


733
295
markusbabs:
Stoppa äggen i en behållare med vermiculite och stoppa sedan behållaren på en plats som håller stadig temperatur.

Kolla in klippet så får du lite förklarat hur du kan göra en egen äggkläckare.

www.youtube.com/watch?v=JlSS5wap-Zc

40
14
ZzaazZ:
markusbabs skrev:
Stoppa äggen i en behållare med vermiculite och stoppa sedan behållaren på en plats som håller stadig temperatur.

Kolla in klippet så får du lite förklarat hur du kan göra en egen äggkläckare.

www.youtube.com/watch?v=JlSS5wap-Zc



Ja det är tanken, men problemet är att detta var helt oplanerat och därför inget sånt här hemma alls, och har ingen möjlighet att hinna in till djuraffären innan fredag (6 mil enkel resa dit) så hur ska man göra så länge? haha

733
295
markusbabs:
Köp vermeculite hos blomsteraffären :)

40
14
ZzaazZ:
markusbabs skrev:
Köp vermeculite hos blomsteraffären :)


Åter igen samma problem när man bor ute i skogen som jag, att närmsta vettiga blomsteraffär som skulle ha det är 6 mil bort, då inte lantmännen har det haha
(Har tillochmed 2 mil till närmsta affär över huvudtaget)

333
97
leolina:
Mossa finns i stort sett överallt bara man har en trädgård eller närhet till naturen och det funkar bra det också istället för vermiculit men om du inte redan har gjort det så bör du tänka igenom noga om du har tid, ork och råd att hålla en hel flock majsjuveniler vid liv i ett års tid eller mer innan du kläcker fram dem. Det finns alldeles för många som kläcker fram ungar utan att tänka igenom vilket jobb det innebär att ta hand om ungarna om man blir sittandes med dem en längre tid.

1662
779
fluffis:
ZzaazZ skrev:
Hej gott folk, 
Nu är det så att den ena majsormen har helt oplanerat lagt ägg (Inte äns varit dvalad, men har fått bo med den andra majsormen ett tag iväntan på deras nya terrarium)


Mvh


Grattis till äggen! :) Jag kan förstå att första känslan är att man vill behålla dem. Det ville jag också med de första äggen som poppade upp hos mig. Men... som leolina säger så tänk över om du verkligen vill behålla äggen.

Förutom att tänka över äggsituationen så undrar jag om du har sett över ormarna så att de mår bra? Honan som har lagt äggen har förmodligen blivit väldigt smal, är utmattad och behöver en bit mat samt lugn och ro. Därför tycker jag att du ska sära på ormarna på direkten. Det är även bra att känna igenom honan och kolla så att alla ägg verkligen har kommit ut.

Om äggen ligger på värmemattan finns risk för att de torkar ut.

Det finns stor risk att ormarna parar sig igen och att få två kullar på ett år kan ta hårt på honan, därför är det viktigt att ormarna säras tycker jag.

40
14
ZzaazZ:
leolina skrev:
Mossa finns i stort sett överallt bara man har en trädgård eller närhet till naturen och det funkar bra det också istället för vermiculit men om du inte redan har gjort det så bör du tänka igenom noga om du har tid, ork och råd att hålla en hel flock majsjuveniler vid liv i ett års tid eller mer innan du kläcker fram dem. Det finns alldeles för många som kläcker fram ungar utan att tänka igenom vilket jobb det innebär att ta hand om ungarna om man blir sittandes med dem en längre tid.


Ja att ta hand om är inga problem direkt, blev bara lite panik eftersom det var helt oplanerat och inget förberett alls

fluffis skrev:


Grattis till äggen! :) Jag kan förstå att första känslan är att man vill behålla dem. Det ville jag också med de första äggen som poppade upp hos mig. MEN... som Leolina säger så tänk över om du verkligen vill behålla äggen.

Förutom att tänka över äggsituationen så undrar jag om du har sett över ormarna så att de mår bra? Honan som har lagt äggen har förmodligen blivit väldigt smal, är utmattad och behöver en bit mat samt lugn och ro. Därför tycker jag att du ska sära på ormarna på direkten. Det är även bra att känna igenom honan och kolla så att alla ägg verkligen har kommit ut.

Om äggen ligger direkt på värmemattan finns risk för att de torkar ut.

Det finns stor risk att ormarna parar sig igen och att få två kullar på ett år kan ta hårt på honan, därför är det viktigt att ormarna säras tycker jag.


Ormarna är redan särade och tänkte vänta tills imon och sen erbjuda mat. I övrigt ser hon ut att må bra, lite tunn bara men annars okej

Ska ta o lägga in äggen i en låda med mossa då så länge och fixa ihop en kläckningsmaskin så


1662
779
fluffis:
ZzaazZ skrev:


Ja att ta hand om är inga problem direkt, blev bara lite panik eftersom det var helt oplanerat och inget förberett alls



Ormarna är redan särade och tänkte vänta tills imon och sen erbjuda mat. I övrigt ser hon ut att må bra, lite tunn bara men annars okej

Ska ta o lägga in äggen i en låda med mossa då så länge och fixa ihop en kläckningsmaskin så



Men det var ju skönt att ormarna verkar må bra :)

Jag antar att du är medveten om att marknaden är ganska mättad på majsormar och att det kan vara svårt att sälja dem. Det är inte alltid så lätt när man råkar ut för något sådär oförberett men du verkar ha lite koll ändå :) Annars finns ju alltid nästa år :)

40
14
ZzaazZ:
fluffis skrev:


Men det var ju skönt att ormarna verkar må bra :)

Jag antar att du är medveten om att marknaden är ganska mättad på majsormar och att det kan vara svårt att sälja dem. Det är inte alltid så lätt när man råkar ut för något sådär oförberett men du verkar ha lite koll ändå. Annars finns ju alltid nästa år :)



Ja det är jag medveten om, hittar 6 ägg så blev inte överdrivet många ändå.
Om det är något liv i dom så är 2 redan borta till en vän :)

Men nu ska jag ut i skogen o leta vitmossa! Återkommer, och tack för hjälpen än så länge
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild