IKEAs Samla lådor till juvenil till vuxen Kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

88
153
LunarBallReptiles:
Då jag själv haft rack till mina KP och det fungerat bra så tycker jag att man kan ha det men det tyckte inte länsstyrelsen. 
Jag fick oanmält besök av dom sedan någon anonymt anmält mig (jag vet vem) och då påpekade dom att det inte är lagligt så dom blev insläppta för att titta.
Men dom hade inte något att anmärka på då vi byggt terrarium som dårar i tre veckor för vi hade på känn vad som skulle ske.

Dom poängterade att rack är inte att rekommendera eftersom djuren far illa och att minsta tillåtna mått enligt L80 inte finns att få till något vuxet djur oavsett art.
Till ungar kan det fungera med pladtlådor men  måtten ska efterföljas i L80
Inredning räcker med gömställe och vatten/bad samt lås eller liknande så rymningsrisk elimineras. 
För KP så krävs inget UV-ljus, knappt att det är nödvändigt med lampa om det finns t.ex. ett fönster i närheten där dagsljus kommer in.
I det vilda så är dom långt ner i bohålor på dagtid och ser sällan dagsljus. 

333
97
leolina:
Jag uppfattade det som att det handlade om att använda sig av plastlåda under djurets uppväxt och det borde inte vara några problem tills dess att djuret når en längd av 75 cm då en 31-liters SmartStore har måtten 50x36x26 cm och då följer L80.

2048
773
psyjoh:
Får jag bara fråga varför man vill ha sina djur i plastlåda?
Förstår att uppfödare kan ha det som har många djur osv. Skaffar man inte en reptil för att inreda ett fint hem och ha nåt att titta på och studera?
Det är inte i negativ mening utan är nyfiken hur ni tänker som har djuren i plastlådor?!

1663
779
fluffis:
psyjoh skrev:
Får jag bara fråga varför man vill ha sina djur i plastlåda?
Förstår att uppfödare kan ha det som har många djur osv. Skaffar man inte en reptil för att inreda ett fint hem och ha nåt att titta på och studera?
Det är inte i negativ mening utan är nyfiken hur ni tänker som har djuren i plastlådor?!


Kan man inte titta på ett djur i plastlåda? Och varför skulle man inte kunna inreda fint? Nu får du gärna förklara dig för själv kan jag se mina djur i mina plastlådor :)

Och för att klargöra så har TS inte pratat om rack överhuvudtaget. Det är en jäkla skillnad på att ha en plastlåda inne i ett rack för då är lådan nästan helt "gömd". Att ha en plastlåda bara som en plastlåda är en helt annan sak och man kan mycket väl se in eftersom den inte är innesluten i ett rack.



Vill man ha djuret mer skyddat så kan man till och med använda en mörkfärgad låda med ett genomskinligt plastlock eller en glasskiva som lock.

1663
779
fluffis:
LunarBallReptiles skrev:
Då jag själv haft rack till mina KP och det fungerat bra så tycker jag att man kan ha det men det tyckte inte länsstyrelsen. 
Jag fick oanmält besök av dom sedan någon anonymt anmält mig (jag vet vem) och då påpekade dom att det inte är lagligt så dom blev insläppta för att titta.
Men dom hade inte något att anmärka på då vi byggt terrarium som dårar i tre veckor för vi hade på känn vad som skulle ske.

Dom poängterade att rack är inte att rekommendera eftersom djuren far illa och att minsta tillåtna mått enligt L80 inte finns att få till något vuxet djur oavsett art.
Till ungar kan det fungera med pladtlådor men  måtten ska efterföljas i L80
Inredning räcker med gömställe och vatten/bad samt lås eller liknande så rymningsrisk elimineras. 
För KP så krävs inget UV-ljus, knappt att det är nödvändigt med lampa om det finns t.ex. ett fönster i närheten där dagsljus kommer in.
I det vilda så är dom långt ner i bohålor på dagtid och ser sällan dagsljus. 


Visserligen handlar den här tråden inte alls om rack men jag blir nyfiken på vad som hände egentligen. Mätte folken från Länsstyrelsen storleken dina racklådor eller tyckte de att det var racken i sig det var fel på? Hade du djuren i lådor med rätt storlek förresten? Varför skulle djuren fara illa i rack? Jag kan inte komma på något på rak arm i L80 som säger emot rackhållning under förutsättning att lådorna har rätt storlek, så det är därför jag är fundersam :)


2048
773
psyjoh:
Det såg helt ok ut det du hade gjort där fluffis. Jag associerade till många bilder man sett med plastlådor, typ ikea utan insyn och lite tidningspapper eller spån i botten och slänga i en orm och en vattenskål. Dem du hade ordnat såg helt ok ut. 

88
153
LunarBallReptiles:
Så var det kanske :-)

Dom måtten du skrev, är det innermått i lådan eller yttermått på översta kanterna ?
Länsstyrelsen mätte mina terrarium invändigt ;-)


1663
779
fluffis:
psyjoh skrev:
Det såg helt ok ut det du hade gjort där fluffis. Jag associerade till många bilder man sett med plastlådor, typ ikea utan insyn och lite tidningspapper eller spån i botten och slänga i en orm och en vattenskål. Dem du hade ordnat såg helt ok ut. 


Det låter mer som när jag har djur i karantän, då kan det se tråkigt ut :) Men de som inreder bristfälligt i en låda skulle jag tro inreder bristfälligt även i ett terrarium. Kunskapen eller intresset kanske inte finns?

109
19
carolineleven:
leolina skrev:
Jag uppfattade det som att det handlade om att använda sig av plastlåda under djurets uppväxt och det borde inte vara några problem tills dess att djuret når en längd av 75 cm då en 31-liters SmartStore har måtten 50x36x26 cm och då följer L80.


Japp, så var det. Jag antar att när den blir så stor så är det ok med att köpa ett 150cm terrarium? Eller borde vill den ha mindre utrymme till den växer mer?

psyjoh skrev:
Får jag bara fråga varför man vill ha sina djur i plastlåda?
Förstår att uppfödare kan ha det som har många djur osv. Skaffar man inte en reptil för att inreda ett fint hem och ha nåt att titta på och studera?
Det är inte i negativ mening utan är nyfiken hur ni tänker som har djuren i plastlådor?!


Jag tänker här mest på pengarna och att slippa stressen över att jaga efter bra terrarier(tydligen ska glas inte vara det bästa) medan ormen växer. Men visst, en dag vill jag ju ha ett riktigt snyggt träterrarium som man ser ormen tydligt i, men i dagsläget räcker en halvt genomskinlig låda.




340
91
Copa:
Annars går det ju att köpa ett stort terrarium och dela av den och utöka allt eftersom 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild