Parning skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

2048
773
psyjoh:
Nu har vi kunnat fastställa kön på vår lilla Rio som flyttade hit för en månad sen. Nu är det så att vi eventuellt tänkt para dem efter vinter vilan och vill ha så mkt tips som möjligt. Nu är det ett tag kvar men bra att förbereda sig. De har aldrig träffats, bara sett varandra när den ena varit utanför och tvärtom. Rio som är minst av dem blåser då upp skägget ordentligt och gör sig så stor som möjligt. Bör de träffas på neutral plan först? 
Blir såklart inte idag,  men ska de mötas innan eller efter brummering? 
Tacksam för alla tips. 

Mvh Johan

1159
625
Temla:
Hur gammal är honan? Bör ha minst 2 år på nacken har jag läst för äggläggning tar hårt på kroppen (det blir ju inte bara en äggläggning på en parning utan kanske 3 eller 4 med många ägg åt gången). Att låta dom träffas på neutral mark är väl en bra ide. Ta ut dem på golvet t.ex. och låt dom mötas där. Då har honan chans att springa undan om hon inte "vill". :) Om dom träffas i terrariet får ni hålla koll för hanen kan bli rätt så våldsam och påflugen, det kan nästan bli fråga om "våldtäkt". 

Det är dyrt att föda upp skäggisungar och svårt att få ett bra pris om ni ska sälja dem sedan. Blir med all säkerhet en förlustaffär även om en rolig sådan. skratt

2048
773
psyjoh:
Nu blir hon ett år efter sommaren. Så man kanske ska vänta ett år till? 
Är inte tänkt att kläcka fram alla ägg men några stycken iaf. Säljer väl någon om intresse finns och behåller någon om jag får bestämma ;)
Förstår att det går åt en hel del foder så jag har börjat sätta igång lite olika odlingar som är på g att komma igång..
Parar inte dem för att tjäna pengar utan för att få ett par ungar. 
Som sagt detta är inget tvång att det ska bli detta året men hade det funkat hade det varit kul..

Hur blir dina Temla?
Märker dem av direkt när dem blir på "humör" och du får sära på dem eller vad?

2048
773
psyjoh:
Temla du skrev ju till mig en gång att dina började lägga ägg innan de var ett år gamla, hur funkade det då?
Tog det hårt på tjejerna? 
Var det befruktade ägg? 
Blev där några ungar?

Edit: menade så klart din tjej och inte tjejer. 

1159
625
Temla:
Det stämmer. Emma lade ägg när hon var ca 10 månader, det var en olyckshändelse (parning) som hände i ett obevakat ögonblick (mitt fel som jag är så ledsen för). Hon hade behövt växa till sej innan för det tog hårt på henne. Det är därför jag skrev svaret till dej så inte du gör samma misstag. Om du läser skötselråd så brukar det stå att dom ska vara ett par år innan man parar dom.

Vet inte om dom var befruktade, jag har ingen äggkläckningsmaskin så äggen klarade sej inte iallafall, även om jag försökte. 

2048
773
psyjoh:
Hur tog det hårt på henne?
Blev där nåt av äggen?

1159
625
Temla:
Hon var väldigt mager och trött efteråt. Tog ett bra tag innan hon återhämtade sej trots att hon fick extra mycket mat, fetare mat och extra kalcium (som jag lärde mej är viktigt att ge honor efter äggläggning). All näring går ju till äggen och honans kropp får nästan ingenting själv vilket innebär nedsatt immunförsvar och ökad risk för sjukdomar. 

Nej det blev ingenting, har ingen äggkläckare och trots att jag försökte så skrumpnade äggen. Vet inte om dom var befruktade. Lika bra det för det finns redan för många skäggisungar i omlopp. :)

1275
1724
Falk:

Bra där Temla.

Blir det för många djur av samma art i omlopp så brukar det bli vandringspokaler av dom dvs "skräpdjur" som tyvärr finns i alla delar utav terriehobbyn.


2048
773
psyjoh:
Tack men självklart så vet jag vad jag ger mig in på annars hade jag inte haft en tanke på nån parning. Gör inte detta för att kläcka fram ett tjugotal ungar för att sen inte hitta köpare. Är inte intresserad av att sälja eller tjäna pengar. Gör det mest för jag vill ha nån unge själv.. Kostnad för foder är inga problem. Var bara ute efter tips för en lyckad parning. 


2048
773
psyjoh:
Men lär väl vänta ett år till om ni avråder innan hon är två. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild