Bottenmaterial till skäggisar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

384
18
mr_fan:
vad använder ni för bottenmaterial till era skäggisar? :D

16
3
Henrikryhle:
25 cm Sand. fast i botten och lös längst upp. Han älskar att gräva i det men har aldrig grävt ner till botten så verkar vara lagom djup för en han-skäggis. :)

1159
625
Temla:
Jag har en blandning mellan sand och torv 50/50. Tycker det funkar bra och håller fukten. Bara sand blir så äcklig när den blir fuktig. 

2048
773
psyjoh:
Kör JBL Terrasand i 3/4 och exoterras röda ökensand i ca 1/4. Jbl terrasand är det bästa bottenmaterialet jag provat till mina. Går även att blanda ut om man inte vill ha det för hårt..

234
49
costanza:
Finkornig sand från byggvaruhus och några Plantation soil, billigt, snyggt och enkelt! Har någon testat Excavator till skäggagam? 

2048
773
psyjoh:
Excavator är det samma som jbl terrasand som jag kör. Jbl får dock högre betyg av mig då den är färdig blandad och ej torr som excavator. Den luktar inte som excavator kan göra, den är lättare att packa och bygga med,  håller formen bättre och den är mkt billigare :)

2048
773
psyjoh:
Har även provat en tredje version av denna lera som Trixie gör.. men som sagt så förespråkar jag jbl terrasand som det bästa bottenmaterialet till en skäggis tillsammans med ökensand i ca. 1/3 - 1/4 av bottenytan. 

234
49
costanza:
Okej, låter intressant! Vart köper du Jbl?

384
18
mr_fan:
jag hade jbl sand det låg jätte stora stenar i och massa skit i sanden så den tycker inte jag är bra

2048
773
psyjoh:
Zoo.se köper jag den på. Har använt 8 sådana påsar och har hittat en sten i en av dem och en liten pinne på 3cm i en annan av alla dem. Mailade zoo.se och fick två nya och mailade även jbl i Tyskland och fick tre nya av dem..
Dem skrev att det skulle vara omöjligt att det skulle hamna sådana saker i de påsarna så dem hade ingen aning hur det hamnade där..
När man nu hör fler som hittat det så låter det så klart inte bra.
Är dock nöjd med konsistens och skäggisarna älskar att gräva i det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild