Städpatrull till kackerlacksodling (Alphitobius diaperinus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2048
773
psyjoh:
Skit i att ha substrat än om det är av foder. Blir lättare att städa om du har matskålar. Jag kör med diskade snusdosor. Två med mat och en med kristaller. Fast det är ju upp till var och en hur man vill ha. Tyckte iaf det blev mindre skitit och lättare och mindre att städa när jag gjorde så..

2966
1645
Hoggaforfan:
Benz0187 skrev:
Jag är i stadiet att det börjar bli dags att städa mina 4 stora plastbackar med kack-kulturer. Någon som vet hur man går tillväga för att fixa "städare"?
sköter dom sig självt?

jag har dubia, döskalle och ryssar pga dessa inte klättrar på väggarna.
70L plastbackar, äggkartonger, bottensubstrat av havregryn katt och hundmat. Lägger ner zuccini och morot 1-2 ggr i veckan på ett fat.


Benz0187 skrev:
Jag är i stadiet att det börjar bli dags att städa mina 4 stora plastbackar med kack-kulturer. Någon som vet hur man går tillväga för att fixa "städare"?
sköter dom sig självt?

jag har dubia, döskalle och ryssar pga dessa inte klättrar på väggarna.
70L plastbackar, äggkartonger, bottensubstrat av havregryn katt och hundmat. Lägger ner zuccini och morot 1-2 ggr i veckan på ett fat.

Städarna sköter sig själva. Bara dumpa i odlingen och glöm bort dem.
Enklaste är ju att köpa tex tropiska gråsuggor och hoppstjärtar

83
40
Benz0187:
Hoggaforfan skrev:



Städarna sköter sig själva. Bara dumpa i odlingen och glöm bort dem.
Enklaste är ju att köpa tex tropiska gråsuggor och hoppstjärtar


 Och vad händer om dom rymmer? Är det någon som är skadedjurs-klassat eller va det kallas för?

85
88
AniMaL:
Gråsuggor dör utan fukt, de andas med gälar så om någon kommer ut dröjer det inte länge innan den dör. Hoppstjärtar behöver också fukt för att klara sig så det är ingen fara .
Båda dessa nedbrytare är exemplariska städare i alla fuktiga odlingar/terrarier mm. Se bara till att dom har löv, vitved, fukt och sen lite frukt och grönt (men allt detta finns ju redan hos kackerlackorna så det blir inget extra jobb) :)

2966
1645
Hoggaforfan:
De kanske skapar en liten koloni i fönsterkrukorna men det är nog det värsta som kan hända. Räknas inte till skadedjur.

83
40
Benz0187:

Okej, så om jag fattat detta rätt:
Gråsuggor eller Hoppstjärtar som städare.

Jag inreder plastbacken med bottensubstrat av eko-havre katt-hundmat (som jag hade tidigare) + att jag lägger till vit ved (björk, fura?)

Inget torv längst ner?

Ska jag när jag ger mina kackisar zuccini och motor, ska jag då sprida ut detta över botten eller kan jag ha det på ett fat som tidigare? Kommer städpatrullen åt det då?


85
88
AniMaL:
Haha precis! ;D men det hade ju bara varit najs! Önskar fan att mina fönster krukor huserade gråsugge kolonier :P 

2966
1645
Hoggaforfan:
Gråsuggor och Hoppstjärtar som städare.
De tar hand om lite olika storlek på smutsen. Det gråsuggorna missar tar hoppstjärtarna hand om.
Du kan ha det på ett fat. En del smulor kommer att ramla ut ändå samt de lever ju av bajset med. Och av bottensubstratet. 
Ingen torv behövs.

Vilken smulig ved som helst fungerar egentligen. När man kan smula sönder den med fingrarna, nästan murken. 
Kanske jag som använder ordet "vitved" fel.

Låt det bara inte bli för torrt är nog det enda som du behöver göra annorlunda jämfört med nu

85
88
AniMaL:
Nädå det är helt rätt hogga, vitved ska det va. Murket trä som inte är vit är angripen av röta och nåt annat jag inte.minns namnet på vilket gör att där inte finns nån näring i den . Den ska va vit :) 

85
88
AniMaL:
Dock är ju torv eller liknande det bästa att ha i botten till gråsuggor och Hoppstjärtar då det håller fukten som det ska . Det som behövs är egentligen bara, torv, vitved och löv blandat som botten material (fuktigt) sen frukt och grönt . Så har du perfekt miljö för både kackerlackorna, gråsuggorna och Hoppstjärtarna. 
Även täckbark är bra att blanda i samt ett extra lager löv överst på allt som håller fukten och där hopp, och gråsuggorna gömmer sig under. 
Annars i mina odlingar där det bara finns Hoppstjärtar och mask så lägger jag även tidnings blad över botten materialet som Hoppstjärtarna går in under. Dom behöver något plant att gömma sig under som håller fukten . Lägger in frukt och grönt där under sen tidnings blad ovanpå och där blir en jäkla fart på produktionen
Men i en kackerlacks odling kan ju ett lager av löv ovanpå botten materialet agera tidnings blad :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild