Stäppvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
2
Ekstedt93:
Tja jag har beställt en stäppvaran som ska komma nu i veckan tänkte bara höra om ni har några tips om mat inredning mm? Det en bäbis ;) tack på förhand ;)

234
49
costanza:
finns ju ett bra faktablad på sidan som du kan kika in.

150
90
HameFall:

Annars vore det ju kanon att ta reda på sånt här innan man beställer något husdjur över huvud taget..

 

men som sagt: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=v_exanthematicus


13
2
Ekstedt93:
Jag har givetvis läst runt men står olika på många så tänkte höra här med tat lugnt :P och så är det alltid intresant att höra hur folk gör och vad dom har för tips.

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Köp den här boken  The Savannah Monitor Lizard: The Truth About Varanus Exanthematicus 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Insekter insekter och åter insekter som mat... och lite andra ryggradslösa djur så ska du se att kosten stämmer rätt bra och att sparkontot krymper SNABBT :P

En UV lampa och bra ljus är oxå en bra start på en stäppvarans liv

Mycket gömställen i början då de ofta är rätt skygga som ungar!

Jord/sandbotten, stenar och nån rot brukar funka bra! :)

Lycka till!

MvH Alex

 


57
42
Lunatisk:

Tänkte precis tipsa om samma bok som Westman. Den är riktigt bra, den ger en inblick i hur stäppvaranerna lever i det vilda och såklart hur de ska hållas som husdjur. Den går att beställa från Bokus, men tar ett par veckor eftersom de inte har den i lager utan får skicka efter den.

Angående inredning, tänk ordentligt med bottensubstrat som går att gräva i och många gömställen. :)


1275
1724
Falk:

Precis och glöm det där med att trycka i dom pinkisar, möss, köttfärs eller kattmat som det tipsas lite överallt om på nätet.

 

www.bokus.com/bok/9780952663294/the-savannah-monitor-lizard/


57
42
Lunatisk:
Och akta dig riktigt noga för gamla böcker om stäppvaranskötsel! Där får du tips om att mata dem med hundmat och inreda terrariet med tidningspapper i botten.. Nu vet jag inte om det finns bra gamla böcker också, men de jag har hittat är helt absurda. Lycka till med stäppisen, det är en helt fantastisk ödla! :)

333
97
leolina:
Har du inte redan gjort det så starta en rejäl odling med dubia. Det kommer att gå åt massa foderinsekter och ska du köpa in allt foder lär du bli ruinerad. Din unge kommer att växa rejält fort och kräva mer och mer foder i snabb takt så det är bra att förbereda sig för det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild