Förstoppning, tips?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Vår stora skäggis har lite problem med magen. Har inte gått på dass på över en vecka nu. Igår provade vi att bada henne men inget hände efteråt. Tidigare har det hjälpt när hon ej gått på toa på några dagar fast att hon ej gått på över en vecka har aldrig hänt innan. När ska man börja oroa sig?  Vad finns det mer man kan göra än ett ljummet bad?
Läste i en gammal tråd att någon gett parafinolja och katrinplommon,  någon som provat detta?
Tacksam för svar. 

2048
773
psyjoh:
Har även provat att höja tempen under magen med hjälp av värmematta så substratet blivit varmare, men har ej hjälpt.

2966
1645
Hoggaforfan:

Katrinplommon har jag aldrig hört men det fungerar ju på oss människor så kanske fungerar på ödlor med.

Bada är ju det man ska testa först, ni kan ju ha henne över natten i ljummet vatten (baljan på värmemattan). Jag vet ju inte hur länge ni badade henne.

Parafinolja ska fungerar och är väl det sista man kan testa själv. Fungerar inte det så är det dags för veterinären, de har lite andra knep än de flesta har möjlighet/kunskap till.

 

Allt är tyvärr andrahandskunskaper så inget jag vet själv men vet andra har använt :-)


276
118
Maqea:
Lägg inte en skäggis i blöt över natten, det skadar mer än det hjälper. Bada henne flera gånger istället och ha såpass mycket vatten att hon inte kan ligga still på botten. Hon behöver lite flyt och det gör att hon måste röra på sig.

Se till att hon är i en balja där hon kan se över kanten, då känner hon dig tryggare. Det tror vi i alla fall som har skrivit i tråden "Mysigt skäggisbad i solen"   www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2501.

1159
626
Temla:
Att ha en skäggis i en badbalja över natten kan medföra död. De somnar ju som bekant på natten och när de sover blir de mer eller mindre "medvetslösa". Stor risk för drunkning. Plus att jag inte tror det är bra för en ödla att ligga i ett bad så länge överhuvudtaget. 

1 vecka utan att bajsa är inte så mycket att oroa sig för. Går det längre än 2 veckor däremot tycker jag det är dags att börja med åtgärder. Forsätt bada den i varmt vatten en stund varje dag så släpper det nog snart. 

2048
773
psyjoh:
Tack för tipsen. Hade inte vågat ha henne i blöt över natten. Hon sover så djupt och skäggisar lever i öken så det känns inte rätt helt enkelt. Provar att fortsätta med bad nån dag till då. Det brukar släppa då men igår hjälpte det inte. Ska prova det med att ha mer vatten så hon får simma. Det kanske hjälper. Men om det inte gör det kanske paraffin olja hjälper då? Någon som provat det?

2966
1645
Hoggaforfan:
Kanske borde skrivit med lite vatten så hon inte drunknar. 


2048
773
psyjoh:
Hade du nån polare som använt paraffin hogga? 
Hur mkt man ska to osv?

1159
626
Temla:
"Kanske borde skrivit med lite vatten så hon inte drunknar."

Vattnet ska väl täcka magen och bakdelen om det ska ha någon laxerande effekt. 

2966
1645
Hoggaforfan:

Kollade upp det för säkerhets skull. Kompisen har dem upp till ett dygn i vatten och då handlar det alltså om någon cm så de ligger och blir varma.

Vatten överför värme bättre än luft och jag antar det är den avslappnande effekten man är ute efter. 

 

Jag har skickat ett sms om parafinet och skriver här så snart han behagar kolla sin telefon ;-)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild