Exo-Terras "Dual Top" problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

223
6
Susanne:

Hej!

Köpte en dyr Dual Top för ca 1 vecka sedan till min kameleont som envisades med att aldrig sitta under UV belysningen jag redan hade. Jag tänkte, jaha.. då skaffar jag belysning som sitter i framkanten av terrariet och täcker hela takets längd istället då. Glad i hågen bar jag hem det tunga eländet....

Det sitter två UV lysrör och 2 små halogen spottar i. Det verkade ju super! Nu slipper jag en massa grejor på taket och det räcker med den här toppen, tänker jag. 

MEN.... När man tänder spottarna (som slås på separat) så går en fläkt igång som låter och stör både mig och ödlan. :( Lysrören låter lite dom med, brummar liksom.

Vad jag läst så är kameleonter ljudkänsliga. Sedan jag satte på nya belysningen vägrar hon att sitta under den utan håller sig bak i terrariet (Dual Top sitter längst fram). Förr brukade hon alltid sitta längst fram och kika ut hela dagarna. 

Frustrerande!!! Spottarna kan jag inte slå på p.g.a. av oljudet och bara lysrören ger inte tillräckligt med ljus. Har satt en extra ljus/värmespot bakom Dual Top med den räcker inte till att lysa upp hela terrariet. Det är under den spotten hon sitter mest nu (när hon inte sitter och surar på sin sovplats bakom en växt längst in i bakre hörnet). 

Någon som har erfarenhet av Dual Top? Eller erfarenhet av kameleonter som reagerar som min?


11
8
durango95:

Du har nok ikke lest at kameleoner er lydkänsliga for de har ikke ører og hører ikke. De er derimot känsliga mot vibrasjoner så hvis dualtoppen vibrerer kan det være grunnen til at kameleonen virker skeptisk, men den vil venne seg til det.

Kameleoner varsler om farer ved å lage små vibrasjoner i grenene de oppholder seg i så det er nok en slik vibrasjon den tror det er.


223
6
Susanne:

Hej! Tack för info.  Kan tänka mig att om fläkten låter så högt så avger den säkert också vibrationer? Kanske samma med lysrören? Eller kanske är det så att hon helt enkelt inte gillar ljuset från rören och föredrar det gamla ljuset som hon har kvar bak i terrariet eftersom det är där hon sitter numera. Hoppas, som du säger, att hon vänjer sig. 

I vilket fall som helst.. om inte ljudet/vibrationerna från fläkten irriterar henne så irriterar ljudet iallafall mig så pass att jag inte står ut med det. skratt Vet inte hur jag ska lösa det här. Har provat fråga på Exo-Terras facebook men får inget svar. Det blir väl så att jag aldrig kommer kunna slå på halogen spottarna. Synd isåfall.

 

 


11
8
durango95:

Hvilken art kameleon er det du har? Har du bilde av terrarieoppsettet og terrariestørrelsen?


223
6
Susanne:

Det är en Jemenkameleont.

Jag har bilder av terrariet i mitt fotoalbum, men inte med de nya lysrören. Ska försöka ta bild imorgon så du får se hur det ser ut nu. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild