Problem med ögonen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

456
200
isdrake:

Vi fick nyligen en kull med pärlödlor (kläcka under denna och förra veckan) men har noterat att en av dem verkar ha problem med ögonen. Den kisar/blundar hela tiden på ena ögat. Det andra ögat å andra sidan verkar den ha svårt att stänga helt. Detta ögat verkar istället vara pytte lite öppet.

Jag kunde utan problem leda upp den på handen till skillnad mot dom andra som springer och gömmer sig. Detta tar jag som en tecken på att den inte ser särskilt bra.

Det jag har gjort nu är att badat den och försökt få vattnet att rinna över ansiktet. Efter detta så lyckades den öppna ögonen men inte helt. Jag bifogar bild på båda ögonen. Nu har jag placerat den i en låda där jag tänkte den skulle få bo själv. Imorgon ska jag försöka få i den lite mat. 

Hur kan jag hjälpa kraken? Vad kan detta bero på? Har läst att vissa uv-lampor kan ge problem men om det vore en lampa som orsakade detta borde väl någon av dom andra ödlorna också drabbas?
Är det idé att ta den till veterinären? Går det ens göra något åt en sådan här liten ödla?



366
155
Linus:

Nu kan jag förvisso väldigt lite om ödlor i allmänhet, och ännu mindre om pärlödlor i synnerhet.. Men jag tänker att det kanske kan vara någon medfödd missbildning eller ögonskada som är problemet? Som du säger så borde ju fler av ödlorna påverkas om det var något klimatmässigt eller liknande som var problemet..


456
200
isdrake:

Känns tyvärr som det är något medfött. :/ 


43
2
Emmanfemman:

Hur har det gått??


456
200
isdrake:

Det går inge vidare. Den blundar fortfarande. :/ Men jag har fått den att äta mosad frukt (blandat med kalk och vitaminer) genom att dutta smeten på nosen. Då brukar den börja lapa i sig från toppsen som jag matar med. Så lite energi får den i alla fall i sig.

Jag har haft kontakt med Roslagstull och dom tycker jag ska fortsätta att bada och mata och se hur den utvecklas. Men om den inte blir bättre och börjar äta på egen hand inom en månad så tycker dom det är bäst att avliva den. Stackars liten. :( 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild