Många mindre vattenskålar. Göra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

83
40
Benz0187:
Hej.
Jag tänkte slänga ut frågan hur ni med många terrarium gör med vattenskålarna ni har i era terrarium?
Förtillfället (förutom dom 3 fula gula exoterraskålarna) så kör jag på diverse kapsyler och plastbhållare som både är fula, opraktiska och lätt välter.
Känns lite sisådär att köpa nya för 40-70kr st om man behöver ca 20-25st.Mina ska användas mest till kryp terrarium så det är inga stora som behövs.

Funderade ifall man skulle göra själv, men vet inte riktigt hur man ska gå tillväga då det är stillastående vatten som skall vara där och bör vara tätt.

Första tanken var att köpa små mörka plast behållare, limma fast små stenar runt om sarjen på den så den blir tung. Täcka allt med fogskum. Sedan använda fincement som man blandat i svart pigment/färgämne (vad det nu kan vara) i så den blir mörk. 
Alltför ofta när man tittar runt hur folk inreder sina terrarium så ser allt jätte bra ut förutom vattenskålen som inte alls passar in. Den bör se naturlig ut. Kanske limma fast torv? Men då möglar väl det eftersom..  

Hur gör ni?

2048
773
psyjoh:
Borde väl ?å att göra med trolldeg och sen måla och lacka? Blir i stort sett gratis nästan.. Om man har färg hemma.. då kan du få dem i vilken form du vill oxå. 

412
419
Hadara:
Använder dessa! 19kr för 12 stycken är inte mycket!

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00114167/

du kan säkert silikona på lite bark eller så på dom

1275
1724
Falk:

Jag kör med lerfat i olika storlekar.

Brukar finnas i vanliga butiker på dom hyllor där planteringstillbehör finns.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Bra tips Hadara, var precis och köpte glimma-vattenskålar :P 

Lerfat har jag också använt förr om åren, funkar kanon & ser i mina ögon riktigt bra ut. Till mindre djur vet jag folk som använder korkar, kanske inte ser naturligt ut men funktionen är klockren & egentligen det som räknas :)

Till ormjuveniler har jag även använt diverse olika äggkoppar, finns oändligt med möjligheter för den påhittiga.

Uppdatera när du bestämt hur du ska göra Benz0187.



1662
779
fluffis:
Till mindre ormar använder jag Ikeas glasskålar som Hadara tipsar om. Skålarna finns dessutom i två olika storlekar. Utseendet har aldrig stört mig eftersom de ser ganska "kleana" ut. Det är värre när man behöver större vattenskålar tycker jag. I dagsläget kör jag med godislådor och de är ju riktigt fula :)

305
147
HenkePetersson:
Jag har stora keramik skålar för hund till mina ormar, men till mina småttingar har jag små plast lock som är ca 7 cm i diameter och ca 2.5 cm djupa som jag köpte på biltema för 5 kr styck 

903
509
Evanjeline:
Använd trolldeg och stick i glas/plastskålar, sen ta ut dem. Då får du rätt storlek, sen kan du måla dem. Går ju också att lägga ett tunnt lager med sten eller sand på innan det torkar så ser det mer naturligt ut, men blir nog lite svårt att måla då.

2048
773
psyjoh:
Kan lägga sand innan färgen torkar. Så gjorde jag för när jag hade ormar. Byggde lite olika saker i trolldeg. Vattenskålar, klippor mm.

121
95
Kega:
Själv kör jag på IKEAs glas som länkades ovan och de finns i olika storlekar. Inte så snyggt men efter par hundra burkar så slutar man bry sig ;)
Annars finns det på Spidershop lite mer naturliga skålar i olika storlekar:
www.thespidershop.co.uk/hides-bowls-c-36_83.html

Jag har handlat från spidershop förr och det funkar riktigt bra.

mvh
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild