Hjälp! Brainstorming, Scolopendra död, igen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

83
40
Benz0187:

För någon månad sedan så beställde jag en Scolopendra subspinipes adult ifrån en svensk näthandel. Den bodde hemma hos mig i ca 3v innan den dog (finns en gammal tråd om det här). Till enbörjan så åt den bra och sedan ville den bara vara nedgrävd tills den dog. Väntade ca 1v innan jag dldsförklarade den ifall det skulle vara något öms på g.
Efter kontakt med säljaren och info sök så trodde man att den va sjuk och att det inte berodde på hans vistelse hos mig.

Sedan beställde jag en ny, scolopendra alternans sub-adult ifrån en engelsk webshop och nu har samma sak hänt igen.. Jag börjar fundera ifall det är något i terrariet som orsakat detta eller om jag totalt missat någonting. Där kommer ni in, jag måste få lite input och brainstorming.

Jag har haft dom i ca +25 värme. Lampor som gett dom dygnsrytm. Fuktat med blomspruta ca 1gång i veckan.

Detta är terrariet som båda bodde i, samma inredning, samma allt.

Jag själv har byggt det efter vad min efterforskning gav mig innan jag skaffade den.
Terrariet:
4mm vanligt glas ifrån lokala glasmästaren.
Akvariesilicon som skall vara giftfri.
Toppöppnat med 4st excenterlås.
Toppen gjort av vanligt obehandlat stål, köpt på lokal mekanisk verkstad.
Foderlucka i rostfritt, inköpt på ebay som tidigare var ett saltkar.Ventilation endast i toppen.
Inredning:
Ogödslad torv ca 75% och sand ifrån min egen lägda ca 25%.
Grenknut av fjällbjörk ifrån Vougatjålme fjällen innan för Arvidsjaur, plockad av mig själv i vintras.
Dekorations svampar och gröna blad av plast ifrån ebay.
Vatten skål ifrån Exoterra.
Tempmätare inkl sladd ifrån ebay.
Akvarie-dekorations kranie ifrån ebay.
Dött och torkade blad / gräs ifrån gården min.


Saker som kan uteslutas: (enl mig själv iaf)
Blandningen av bottensubstrat (torv+sand), har jag använt/använder till ca 8 andra burkar med spindlar + en skorpa, som alla överlevt.
Fodret, matat som med samma kackerlackor jag gett mina spindlar, Döskalle och Ryssar.

Liknande beteende:
Båda scolopedrarna levde ca 3veckor. Aktiv i början och åt ca 2st kackerlackor jag gav dom. Efter det ligger gömda och passiva. Efter det så hittades dom död, ifall det var öms på G så fuktade jag terrariet lite extra men inget hände.


Vad har hänt? Hur gör jag för att detta inte ska hända igen?











2966
1645
Hoggaforfan:

Kan det vara någon parasit? Du kanske borde sprutat Virkon? Ska vara riskfritt för djur och människor men inte parasiter. Djur har druckit av det utan problem har jag hört.

Kan tyvärr inte mycket omn dem så blev ett generelt tips.


1275
1724
Falk:

 Dom jag har sett i fångenskap håller betydligt djupare substrat nivå med fuktig torv än vad som bilderna visas.

Dessutom så lever dom i regnskog så det ska vara väldigt hög luftfuktighet. Att fukta med en blomspruta höjer bara luftfuktigheten tillfälligt och det blir snabbt torrt igen ifall inte substratet är fuktigt rakt igenom.

Att sen inte ha någon venilation är ingen höjdare då luften stannar av och blir dålig. Att bara ha öppet i toppen blir ingen ventilation då det inte blir genomströmning av luften.

kryp.forum24.se/kryp-about5446.html


293
354
Dynamitella:

Instämmer. Rengör allt med Virkon och kör på med 10 cm konstant formbar (småfuktig) torv, sand och ett lager löv osv. En liten datorfläkt i taket på långsam hastighet och oftare fuktning av terrariet vore bra. Och en levande växt kan hjälpa till att hålla fukten men påverkar inte djuret nämnvärt.
Ta bort allt du har nu och återanvänd ingenting - dekorationerna inkluderat.


1275
1724
Falk:

Tveksam till att det skulle vara någon parasit då det brukar synas tydligt ifall det är nematoder.

Djupet på substratet skulle jag ha haft på minst 20cm iaf.

Kolla också med Niklas Tarantula Eriksson då han är duktig på scolopendrar och kan säkerligen ge dej bra svar istället för halvgissningar som jag =)


741
681
Binks:
Det som en pojk som Niklas (som för övrigt har en skolopender över hela armen) inte vet om skolopendrar och spindlar, är inte värt att veta.

83
40
Benz0187:

Okej. Ska ta till mig detta. Vad jag läst om scolos så skulle dessa vara ganska tåliga djur. Ifall någon skulle komma på rymmen så skulle de klara sig väldigt länge utan föda och fukt.
Jag håller med om att bottensubstratet varit för torrt, dock har jag läst att endel av dessa brukar dricka vatten och vattenskålen har alltid varit välfylld.
Jag ska kasta allt jag haft i burken. Terrariet jag byggde där var det första jag byggde och va då paraniad ifall den skulle rymma. Nästa burk blir annorlunda med mycket bättre ventilation.

 


1275
1724
Falk:

Din burk är inga problen att bygga om =) Skär bara bort en av skivorna och kapa bort en bit på 4-6 cm och ersätt den med hålplåt eller kratigt metallnät och silikona sedan bara ihop det igen.

 

En stor fördel med att sopa in mycket inredning typ växter, rötter osv är att det blir lättare för djuret att skyla sej och ökar möjligheten att den vill hålla sej framme.

Gullrankor brukar vara en klassiker då dom är ganska tåliga.

Jag brukar sätta över dom i en lite större innerkruka med miljömärkt jord och på så vis blir dom ännu tåligare än att man behåller dom i jorden dom är sålda i.


Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Jag är inte direkt jätte bra på scolos men jag har haft några arter och har avlat lite. Tydliga fel redan nu: luftfuktigheten. Du håller dom alldeles för torrt. Men jag vill berömma dig för att du lägger ner tid på att göra det fint. Många
slänger bara ner lite jord i en burk och in med scolon. Sen vill jag se bild på djuren om de har några fel. Skriv till mig i PM så ska jag visa var man köpa friska och bra djur 

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Ge mig även en tydligare bild på den döda. Man kan ofta dödsorsak =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild