L. Williamsi ömsar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

903
509
Evanjeline:
Jag har haft min Williamsi i ca en månad, han ömsade efter 5 dagar ungefär efter jag fick honom, och nu idag ömsade han igen, är det inte väldigt mycket? Han har ätit väldigt mycket, då jag har hoppstjärtar i substratet, och är alltid jätterund, tror ni det kan bli ett problem? Jag är lite orolig för att han inte får i sig nog med kalk och så också då han äter så mycket av invånarna, och de är ju inte gutloadade. Kan det hjälpa om jag strör ut kalk? Jag vet inte med mögel, men åtminstonde växtresterna de äter borde ju få mer kalk i sig då.

903
509
Evanjeline:

Här är en suddig bild på tjockisen från precis efter han ömsade idag.

Lite bättre bild där han sover, så han är väldigt ljus.

 

Här är en bild lite efter han kom, man kan se att han lagt på sig en del.


264
125
Bildpunkt:
Det beror nog lite på vad det är för växter också, en del växter vill ha mycket kalk, andra inte.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Nu vet jag inte hur du matar på för sätt utöver hopstjärtarna, och jag har inte själv någon L williamsi men jag har läst någonstans att dom hade gjort tester på Phelsuma släktet (i Tyskland) och att en av det vanligaste orsakerna till för tidig död var just fetma och jag skulle tro att många matar sina ödlor lite för mycket i fångenskap faktiskt. 

903
509
Evanjeline:
Det är just det jag är orolig för.

343
119
Salig:
Hmm... Funderade lite. Så vitt jag vet är williamsi insektsätare. Kanske ska du dra ner på daggeckomaten? :)

903
509
Evanjeline:
Han får 70% insekter ungefär. allt jag läst så äter de både insekter och nektar/honung/övermogen frukt. Som det sett ut senaste en två veckorna har han fått väldigt lite mat av mig över huvud taget, för jag ser han alltid är så rund om magen. Jag funderar om jag ska täcka allt substrat med ett ännu tjockare lager med löv och hoppas det blir jobbigare för honom att jaga, för jag tror inte han kommer gräva.

343
119
Salig:
Prova :) Jag har dock svårt att tro att han äter sig fet på hoppstjärtar xD

903
509
Evanjeline:
Jag ska lägga in löven och inte mata honom på två-tre dagar så får vi se om han fortsätter vara rund. Han kanske är en gravid hona utklädd till haneXD

343
119
Salig:
Kanske det xD

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild