Bottensubstrat till skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
3
Roffe:

66
1
Felix:

hallo :) Skäggsiar i deras naturliga miljö har de hårdpackad lera ..  men att ex blanda sand och bark funkar utmärkt. det har jag .. det ger en gräv möjlighet smtidigt stabilare :P


225
4
ia_:

Jord och sand är rekommenderat av veterinärer. Tex ogödslad kaktusjord funkar jättebra.

Bark är vädigt trevligt för små parasiter att bo i. Så jag skulle föreslå sandlådesand(tex)+kaktusjord. =)


12
0
Geckowest:

Hej

Jag har också hört Såjord och sand blandat, men så hörde jag att man skulle lägga leca kulor underst,sandmixen över och hälla på vatten så Lecakulorna hålls fuktiga och hjälper till på luft fuktigheten.Vet inte om det är riktigt?

Hörde också att man skulle ha en skiva Frigolit emellan värmematt och glas för att inte glaset skule spricka, dock är väl det endast möjligt om man häller i kallt vatten och ej ljummet/fingervarm? Jag menar...exo-terra akvarium har ju en kant under som är avsedd för värmematta direkt mot glaset? så dom tänker väl sig inte en Frigolit skiva emellan.

 


225
4
ia_:

Till just skäggisar brukar det räcka med att spraya vatten på kvällen i terrat för att hålla en bra luftfuktighet. Det påminner dessutom om daggen som de får i naturen. Vattenskålen ger ju en liten fukt också och jorden i baottenblandingen binder ju även den fukt. Skäggisar skall ju inte ha så hög luftfuktighet så leca-kulor blir nog mest onödigt jobb. Dessutom är risken rätt stor att de inte är kvar längst ner i botten, den dag ödlan bestämmer sig för att gräva runt i allt bottensubstrat. ;)

Vatten bör du inte ha i ett ökenklimat (i botten) då det kommer bli för fuktigt. =)

Frigoliten gör så att risken för att glaset skall spricka minskar. Ligger det en liten sten eller liknande på en hård möbel och en stor glasskiva på med massa tungt bottensunbstrat och liknade är det väldigt lätt att trycket gör att glaset spricker. Har man frigolit under så blir det ju inte så.


12
0
Geckowest:

Ok.Personen som nämde Frigolit menade att den skulle hindra att glaset att spricka av skillnaden mellan värme från mattan och kylan från ihällt vatten.Men så slopar vi lekan går igång med sprutan och köper en pizza istället :D


225
4
ia_:

Är det inte enklare att bara stänga av mattan när man häller i vatten i så fall...? =P

Pizza... bra beslut! Maila gäna över en om du har tid. ;)


12
0
Geckowest:

Incomming Pizza !!

Ja antingen stänga av mattan eller inte hälla i "kallt" vatten utan ljummet kanske :P

 


225
4
ia_:

Awesome!

Haha, typ. Känns som det finns enklare sätt, faktiskt. =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild