Nyponpulver i gutload?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
624
Temla:
Köpte en påse nyponpulver att strö på filmjölken, det innehåller ju mängder med C-vitamin och annat nyttigt. Nu funderar jag på att blanda ned lite i gutloadingmixen som jag ger till mina foderdjur. 

Vad vet/tror ni? Är nypon skadligt för reptiler? Har googlat men inte hittat något om detta. 


1275
1724
Falk:
Kan tänka mej att det är en massa e-ämnen, dåligt socker och dyl. Det är vad jag skulle gissa på iaf utan ha läst på någon förpackning

1159
624
Temla:
Inga tillsatser, bara torkade och malda nyponskal. 

903
509
Evanjeline:
Om det bara är nypon tvivlar jag på att det är skadligt, däremot just c vitamin tror jag är ganska liten chans de behöver mer av, men där är ju annat som gör nypon nyttigt. Jag är för det mesta som varierar kosten, och om nypon är säkert så varför inte.

1275
1724
Falk:
För stor mängd c-vitamin är ju skadligt för människor men vet inte hur det är med div djur och reptiler. Går ju säkert att googla artnamn tillsammans med C-vitamin så kanske man kommer närmare sanningen.

1159
624
Temla:
Det är not väldans svårt att överdosera C-vitamin eftersom det inte lagras i kroppen. Fast om man dricker några liter mår man nog inte så bra iallafall. 

Här är en bra sida om överdosering av vitaminer.
overdos.se/overdos-av-vitaminer/

Men som sagt, hur reptiler reagerar är ju en annan sak.



2048
773
psyjoh:
Har ju hört att man inte ska ge citrusfrukter till skäggisar men hur är det då med kiwi och svarta vinbär som innehåller mer cvitamin än vanliga citrusfrukter? 

903
509
Evanjeline:
Det är inte pga c-vitaminen, det är väl för där finns en syra man tror bryter ner kalk? 

2048
773
psyjoh:
Fosfor? 

903
509
Evanjeline:

Nej, det var en syra. Minns inte vad den heter.

Edit: Oxalater

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild