Näringsinnehåll foderinsekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2048
772
psyjoh:
Hitta en sida med detaljerat näringsinnehåll på några av de vanligaste foderinsekter, tyvärr fanns inte dubia med. Om någon har en annan bra sida, med fler insekter, så dela gärna den. 

hem.bredband.net/lavadusch/naringstabell.html

311
280
panterophis:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

kanske skulle vara bra att komplettera den listan

2048
772
psyjoh:
Någon som vet om vaxmott fjärilar är nyttiga? Larverna var ju inte speciellt nyttiga om man kollar på länken ovan. Hade ca. 100st kvar som blivit kokonger och nån har nu blivit fjäril och min lilla skäggis älskade att få jaga dem. Är de nyttigare än larverna kan man ju ge dem lite oftare. 

268
19
Iguania:
Larverna är skitnyttiga, det är bara det att det är för mycket fett i dom. Ska inte uttala mig om fjärilarna men jag antar att det inte är någon större skillnad i näringsinnehållet. Det bör ju inte vara det då allt egentligen är reserver då de inte äter. Så jag matar iallafall sparsamt med dom också.

903
506
Evanjeline:

Jag skulle tro att malarna är lite mindre feta, då de säkert använder en del energi när de utvecklas i puppan, men en stor del är säkert kvar. Jag har för mig att malar över lag är ganska så feta.

Äter malarna verkligen inte? De ser ut precis som de äter när de springer runt bland vaxkakorna.


268
19
Iguania:
Mindre fett innehåller dom säkert men det gör ju även andra näringsämnen så andelen fett lär vara densamma:)

Japp, är nästan 100% säker att jag har läst att de saknar ordentliga mundelar att äta med och därmed inte äter.

2048
772
psyjoh:
Jag tänkte att eftersom han gillade dem så mkt så kör jag med dem som huvudfoder till dem är slut eftersom han tycker dubian är för tråkig att jaga så han knappt äter dem. Men det kanske blir för mkt fett då?

903
506
Evanjeline:
Där är ett annat problem med vaxmott, att de smakar så gott så djuren kan sluta äta annan mat, efetrsom de är som godis. Jag gillar att använda dem för de är så lättodlade, och bra att jaga, men jag tror nog du ska försöka att inte använda dem som huvudfoder om du inte har ett djur som verkligen är svårt att få att äta och svälter.

2966
1644
Hoggaforfan:
Igu: Stämmer bra det. De äter inte.

903
506
Evanjeline:
Jag blir ganska förvånad av att de inte äter, för i min spann vandrar de rundor på vaxkakorna, och ser ut precis som de äter. Jag tror er givetvis, de kanske går rundor och drömmer om att de kunde äta;P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild