Bestämma kön

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

57
42
Lunatisk:
Hej! Jag har försökt klura ut det här och kollat bilder/guider på nätet, men måste erkänna att jag har himla svårt för att se vad det är för kön på min brachypelma albopilosum. Den är köpt som en hona, men vad tror ni? Med vissa bilder jag jämför tycker jag nästan det ser ut som en hane, sen när jag kollar på andra bilder så är det mer likt hona. Nån som kan hjälpa mig? :)

316
283
panterophis:
Vänta på öms och köna den vägen istället, mycket säkrare metod än att kolla undersidan

57
42
Lunatisk:
Ja, får hoppas på ett helt, fint öms next time!

197
14
SibiriskTiger:
Hur gammal är den? Är det en adult hane ska man kunna se tibialkrokarna på främfre benparet annars :)




Här kommer en jättebra sida också som förklarar både krokarna och "bollarna" som hanarna får :P
necessary.tumblr.com/post/30084156418

57
42
Lunatisk:
Den är drygt fyra år gammal. Tack för länken, ska kolla upp den och ska se om jag får syn på några tibialkrokar på spindeln :)

10
19
Room_17:

Jag tycker det ser ut som en hane, men är inte helt säker.

Om du lägger upp fler bilder så kanske det går att se bättre. :)


57
42
Lunatisk:
Ska försöka ta lite fler/bättre bilder :)

57
42
Lunatisk:
Har väntat på att den ska vara på ett bra ställe i terrariet så jag kunnat kolla efter eventuella tibialkrokar och idag låg hon vid glaset så främre benparet gick att se tydligt. Det finns inga tibialkrokar, så det verkar vara en hona! :)

264
125
Bildpunkt:
Avsaknad av tibialkrokar säger bara att det inte är en adult hane. Säkraste sättet att könsbestämma är genom öms. :)

57
42
Lunatisk:
Jag är fortfarande nybörjare och den här frågan är säkert dum om man är lite mer insatt, men frågar man inget får man inget veta ;) Spindlarna jag har är B. albopilosum, G. rosea och G. pulchripes. B. albopilosum ska vara äldst, drygt fyra år. G. rosean ska vara ca 3-4 år och G. pulchripes är från sommaren 2013. Vet att det varierar, men när på ett ungefär uppnår dessa arter adult ålder? 

Men jag ska kolla på ömset eftersom det är det säkraste/lättaste sättet att se! Tror dessutom att lilla B. albopilosum är i pre-molt, så kanske får ett öms ganska snart som jag kan undersöka :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild