Uppfödare bevis och stamtavlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
Geckowest:

Hej

Jag vet inte i vilken kategori man skall lägga dessa frågor, kanske kan det vara en bra info/fakta sida med för nybörjare ?

Jag läser emellanåt att säljare har uppfödarebevis, hur går det till för att få sådana? vilka krav ställs,vem kontrollerar uppfödarna att de följer kriterier? och vem har bestämt vad som gäller och vad gäller mm?

Sedan har jag läst lite trådar runt omkring på nätet om stamtavlor, hur vanligt är det bland ex geckos? skulle tro det gäller kanske mera de större dyrbara djuren eller hur fungerar det? var registreras dessa djur? Vet ju hur det är med Häst,hund osv men inte hur systemet fungerar med ex Gekos+agamer.

Vore intressant att veta :)

Tack

Anette


43
2
Emmanfemman:

Åh vilken bra fråga, vill med veta!


63
4
Majvor:

Uppfödarbevis är ju ett dokument som innebär att DU lovar att djuret du säljer  har vissa kvalitéer, är frisk och lagligt infågat och sådant. Dokumentmall fins på jordbrukverkets hemsida men går att snickra ihop själv.

 

Till våra kungspyton-bebisar har vi ett dokument med kläckningsdatum, morph, kön och att vi lovar att djuret kommer från lagligt infångade föräldrar (vilket vi har garanti på genom uppfödarbevisen på föräldradjuren) samt våra kontaktuppgifter. 

Genom att du som uppfödare skriver under så lovar du att det som står i uppfödarbeviset stämmer.


225
4
ia_:

Vad menas med "lagligt infångad"...?


63
4
Majvor:

förlåt, lagligt anförskaffade ska det vara, alltså inte illegalt infångade från naturen.


225
4
ia_:

Aha. =)

Innebär det automatiskt att de inte är wc, eller blir den delen ett eget stycke?

Juridiksvenska är inte alltid det mest uppenbara att förstå sig på. ;)


12
0
Geckowest:

Tack

Jag har nu funnit några mallar från privatpersoner.Hur är det med stamtavlorna då? finns det något register hos någon myndighet på dom? eller är det den enskildes intresse att privat notera/föra stamtava och föra den vidare?Kanske finns det någon mall för dom också i så fall hur dom skall ut?

Anette


592
551
Redfoot:

Här råder det en stor skillnad om djuret ifråga finns på lista A eller B i citesförordningen. Är det A-listade djur så måste intyget gå via Jordbruksverket ett såkallat Citesintyg, däremot B-listade djur som inte kräver citesintyg där brukar uppfödaren själv designa ett uppfödarbevis.


12
0
Geckowest:

ok, ja jag var ju inne där och läste om A och B och även I.II.III någonting, men jag tyckte det var lite luddigt.Man kan ju inte bara så lätt slå upp sin art för att se.Inte vad jag kunde hitta.Jag famlade runt ett tag emellan sidorna till jag tröttnade hehe.


592
551
Redfoot:

Vilken art gäller det?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild