Högfuktighet på sommaren

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:
Är det några som har problem med att det blir för hög luftfuktighet i terrarierna på sommaren? har varit några varma dagar nu och luftfuktigheten hos mina majsormar har hos ena gått upp till 60%.
Hos den andra med hål i taket som gör att luftfuktigheten försvinner fort, så är det ändå 50%.

Gör ni något för att sänka när det är sådana dagar eller låter ni det vara?
majsormar bör ju inte ha så hög luftfuktighet utan runt 50%  är ju max.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Skulle väl inte direkt säga att mina djur lider av lite riktig värme & luftfuktighet :) Så nej inga problem! 

Dina majsormar kommer inte att ta skada av att luftfuktigheten ligger på 60% , tvärtom skulle jag säga, på sydligare breddgrader blir det ju betydligt varmare och högra fuktighet och där förökar dom sig i det vilda ;) Har man ormar i terrarium är variation i klimatet bara positivt över året.

Håll koll på värmen i terrarierna, den är betydligt skadligare än lite högre luftfuktighet.

Ha en bra dag! 

1662
779
fluffis:
På sommaren kan det vara väldigt skiftande luftfuktighet här i Skåne där jag bor. Det kan bli både 60, 70 och till och med 90% luftfuktighet fast under rätt korta perioder; några dagar eller en vecka. Det påverkar förstås terrarierna. En majsorm är rätt tålig och fastän man rekommenderar ungefär 40-60% luftfuktighet så klarar de galant av vintern även när det blir jättetorrt, under 20%. Bara de har tillgång till fuktlåda. De klarar även hög luftfuktighet men det är förstås inte bra om den är konstant hög året om.

Jag vill haka på Jonas_ och säga att det är bara positivt att vädret svänger över året :)

Jag själv har problem med värmen nu. Vi hade ca 29 grader ute igår och det blev 31 grader i vardagsrummet (där några ormar står) och några grader svalare i ormrummet. Äggkläckaren gick upp till 29,4 grader trots att jag ställt in den på 28 grader. Ska nog ta och skaffa några markiser så att det inte blir riktigt så varmt när solen står på :)

1662
779
fluffis:
En annan sak som jag kom att tänka på är luftfuktighetsmätare. Många märken är väldigt opålitliga så det kan vara rätt bra att mäta med flera stycken om man inte är helt säker på att man har en riktigt bra!

239
197
Danpss:
Mina kragagamer verkar trivas som fisken i vattnet nu när det är varmare. Även om dem har rätt förutsättningar i normala fall, så märker man på dem att dem gillar det. Ljuset som skiner in i rummet är nog oxå en rätt stor bidragande faktor :)

190
13
hambergaren:

tack för alla svar!

Då låter jag fuktigheten vara som den är.
Värmen är också svår. har persiennerna ner dragna för att hålla värmen ute. men ändå blir det riktigt varmt. Så har haft värmen avstängd stunder på dagarna.


276
118
Maqea:
Ventilation och luftgenomströmning är viktigt när luftfuktigheten ökar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild