Fuktspärr och osb, vill gärna ha tips!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

234
49
costanza:

Hej, jag och en kamrat ska bygga ett stort terrarium om ett tag där en teju ska bo nästa sommar så jag är väldigt tidigt ute men en sådan ödla kräver sin planering. Storleken på burken kommer vara 250x200x80. Det jag undrar är om det är bäst att använda marinplyfa (formplyfa kallas det också tror jag) eller om det går lika bra att använda billigare osb skivor och använda en fuktspärr? Jag kommer självklart använda akvariesilikon för att täta. Har ni tips på vilket silikon man ska använda? Jag har hört att fuktspärren keragreen är bra, vore schysst om ni kunde ge lite tips på vad man ska använda så jag vet vad jag ska handla :). Tejun kommer få bo i ett glasterrarium första halvåret hade jag tänkt för att sedan få flytta in i hembygget.

 

Tacksam för tips!


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

marin och formplyfa är två olika saker

 


205
25
Strunten:

fuktspärra med båtlack


456
200
isdrake:

Hehe hur stort är glasterrariumet? Dom där rackarna växer JÄVLIGT fort. :)

Om jag var dig skulle jag kört formplyfa direkt. Jag vet inte vad som blir billgast men ska man ha en rejäl fuktspärr så springer priset iväg ändå. Så det känns inte som det borde bli så mycket dyrare med formplyfa om man summerar ihop allt. Det går ju åt en massa mer arbete att fuktspärra också.


234
49
costanza:

ok, en på byggmax sa att marinplyfa var stort sett samma grej som formplyfa. Glasterrat är stort, hittat ett beggat 160x60x60 som jag ska använda till någon annan ödla när tejun växt ur det, vet att det går fort men kommer vänta till tejun är ca 50-60 cm innan den flyttar. Då blir det formplyfa då. tacktack. 


456
200
isdrake:

Det är nog bäst att du börjat bygga på det där terrariumet redan nu och inte vänta till i sommaren. Ett litet glasterrarium på ca 1 kvm växer dom ur på nolltid. Det känns nästan som att dom växar bara man tittar på dem. :)

Räkna med att dom hinner bli en meter på ett år. Men jag har sett folk (som visserligen matar på dem) nå den längen på betydligt kortare tid.


333
97
leolina:

Formplywood
Används vid tillverkning av bland annat gjutformar. Har en behandlad yta som tål vatten och lätt släpper från betongen.

Marinplywood
Används till olika typer av snickerier i båtar. Har extra hög kvalitet och är absolut vattenfast. Tillverkas i furu, men också av ädlare träslag.

Där har ni skillnaden :)

Hade helt klart satsat på formplyfa istället för osb :)


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Byggmax   va fan kan dom


34
4
N73r:

ska du göra ett så stort bygge hade jag absolut satsat på formplyfan.. så lätta ett missa lite med fuktspärren  och då går allt åt helvete.. spec tegusar som gärna ska ha ordentligt med jord som kommer va halv fuktig och ligga still hela tiden.. du kommer nog billigare undan även fast skivorna kostar 300kr mer!


234
49
costanza:

westman: tjaaa mer än mig om plyfa iaf, antar jag då de jobbar där. Bad om hjälp inte "badass" kommentarer.

Men tack till de hjälpsamma. ska absolut satsa på formplyfa!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild