Williamsi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

903
509
Evanjeline:
Då måste han ha tappat den, för det ser det inte ut som han har alls. Nåja, han verkar glad endå.

903
509
Evanjeline:
Ni som har L. williamsi, eller liknande ödla hur mycket luftfuktighet håller ni på solplatsen, och i resten av terrariet? Vad jag hittat så säger folk mellan 50-85%, vissa säger det aldrig får gå under 60%, vissa säger annat. Men just solplatsen, för där är ju lägst luftfuktighet eftersom där är varmt och nära nätet, men det är ju också där de spenderar mest tid. Så om jag höjer luftfjuktigheten blir det för fuktigt i halva terrariet, men om jag inte höjer den är där inte fuktigt nog på solplatsen. Vad göra?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Det funkar nog som du har det, ute i naturen skiftar ju luftfuktigheten och skulle du vilja höja lite till så kan du ju plantera en Bromelia tex som har lite vatten i sig så den höjer nog luftfuktigheten bra och är en riktigt fin växt

343
119
Salig:
Jag håller mellan 50%-85% ungefär. Fungerar hur fint som helst :) Min kille frodas :) bromeliorna börjar också yngla av sig, så det verkar ju fint. :D

903
509
Evanjeline:
Så om jag håller det runt 50-60% på solplatsen så ska det vara ok? Jag har massa växter där inne, en ampellilja, en ormbunke, två mini orkideér, en stor grön växt med stora blad som jag inte kommer ihåg vad den heter, en gulranka, och en mindre med rosa och svarta blad. Resten av terrariet är inga problem, det är solplatsen jag oroar mig för blir för torr. Jag tänker som så att han behöver både fuktighet och ljus, och om där är för torrt så måste han välja, så det kan ju vara svårt att se var han väljer att sitta vad som är ok.

343
119
Salig:
Om han behöver fukt kommer han söka sig till fuktiga platser i terrariet :) Det är svårt att bestämma hur luftfuktigheten ska vara på solplatsen i och med den starka värmen, så oroa dig inte. Det är nog alldeles kalas för honom i ditt terrarium, det låter jättebra. :)

903
509
Evanjeline:
Ok, tack så mycket;P Det år svårt det där med skillnader i temperatur och luftfuktighet i terrariet. De vanliga arterna har hur mycket info som helst, men alla andra är typ en hotspot på x sen luftfuktighet. Hjälper ju inte att alla säger olika. På burkan jag fick min williamsi i stod där 70-80% luftfuktighet, på youtube säger någon de dör om de går under 60%, någon annan säger 50% osv..

343
119
Salig:
Tro mig, liksom inom andra områden inom vår härliga hobby finns det väldigt skilda åsikter. :) Det vettigaste man kan göra är att kolla runt och se vad majoriteten säger, och även att kolla hur de naturliga habitaten ser ut. Gör en logisk utvärdering av informationen och fråga runt så mycket det bara går :D


903
509
Evanjeline:
Jo det är väl så;P

903
509
Evanjeline:

Här är hans terrarium för övrigt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild