Röd leguan, frågor om beteende.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

29
1
Brallan_86:
Jag har en leguan hane på 4år. Men det finns visa saker jag inte riktigt hittar info om. Iaf på svenska så man fattar mer exakt varför i beteende, mm. Visst, lite koll har man ju iaf. Har haft den här hane i snart 2år, även haft annan ödla med. Men som jag sagt här vill ha lite mer hjälp att förstå lite olika av dom sakerna, mm.

Nickande = lämna mig ifred, markera revir, nu är det jag som bestämmer här, säga hej/hälsa, håll här finns jag "ser du mig?!"/uppmärksamhet, vill ha mat,/hungrig, vill du slås, mm. Det där känner man/vet man vad han kan vilja å man ser det på han helt klart ^^

Skaka på huvudet = det har jag inte fått fram några signaler/info om man vad det kan va eller någon bra förklaring på svenska. 

Gapar/öppen mun = det har jag Heller inte hittat någon bra info om eller något bra på svenska så ja förstår bra. 

Det där skulle jag vilja ha lite hjälp om/lite mer info om. Tack på förhand.
Bilder på marwin och hans hem kommer nog upp snart på denna sida, så håll utkik vet ja ^^

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Ett första tips är att läsa skötselrådet om Gröna leguaner här på terrariedjur, där står en del om nickningar & kroppsspråk :)

29
1
Brallan_86:
Tackar,  måste gör det då. Har inte tänkt på det.... :O

29
1
Brallan_86:
Bara om nickningar ju och inte något om det andra sakerna min leguan gör ju. Som skaka på huvudet och gapande. 
Jag tro iaf skakade kan va ett säyt att visa upp sig med,mm. Men gapande vet ja ej va ja ska tolka det som mer exakt en att han kanske visar han är lite sur eller är hungrig/trött. Det är dom rcå grejerna ja kan tänka mig det kan va. Men står ju mest bara om nickningar och beteende runt det. Men inte om det ja mrst vill veta och höra om andra har leguaner som betar sig typ lika dant.

2048
773
psyjoh:
Kan det inte vara att den släpper ut värme inifrån kroppen när den gapar?

19
9
kobbe1:
leguaner gapar när de känner sig hotade,nickningar är ett territoriellt beteende mot andra hanar och när de vill charma damerna=)
och det kan kanske vara för att ventilera överskottsvärme som psyjoh säger. mvh

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Har haft varma solplatser till mina leguaner genom åren... har dock aldrig sett den öppna munnen av den anledningen (säger dock inte att de inte är möjligt för det)

Den är inte slemmig i halsen eller liknande?


29
1
Brallan_86:
nepp, inte mer en som den ska va. jag villa bara veta vad det med kan liksom betyda typ.

276
118
Maqea:
Jag har fått lära mig att de öppnar munnen för att reglera kropstemperaturen.

Många leguanhonor skakar på huvudet i stället för att nicka. De har lixom inte fått knycken på nickandet utan det blir nått halvdant nickande/ruskande/skakande i stället. Det ser rätt kul ut. Det kan vara så att en icke dominant hane gör likadant vissa härmar honor för att inte råka i luven på dominanta hanar.

Skakar leguanen på hyuvudet och gnider det mot något eller krafsar med fötterna på huvudet så är det något som irriterar eller gör ont. Kolla om det sitter öms och irriterar och kolla öron och ögon och näsa så de ser fina ut.

29
1
Brallan_86:
jag kan säga som så jag villa bra veta vad det kan betyda allt. då tro jag han har härmat en hona eller vill visa upp sig bra då. för han har bot med en hona för :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild