TIPS! Matvägrande skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
fiahagg:
Har en skäggis på 2år som matvägrar, tog över honom för ca 3 veckor sen. Han väger ungefär 120gram!!!! Han bodde granne med en dominant hane, därav matvägran. Men nu bor han själv i ett terrarium. Har fått i honom några dubias, "tvingar" i honom vätska minst en gång om dagen, med kalk och mineraler i ungefär var tredje dag, Men nu har han inte ätit på en vecka ungfär, behöver all hjälp jag kan få nu. GE MIG TIPS!!!!!

218
47
asus:
ödlor är inte alls mitt område men har du testat att mata med nåt annat än just dubia ? :p

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Har du testat att låta honom vara ifred ett par dagar? Han kanske är stressad med tanke på det dagliga vätsketvånget.

1275
1724
Falk:

Ett tecken på matvägran brukar vara stress.

Se till så att det inte finns lösspringade foder i burken, att det finns bra gömställen och låt den vara ifred. Att tvinga i den mat kommer bara att förvärra saken.


29
1
Brallan_86:
Jag säger som visa andra här ofta bero det på stress och kan ofta bli på grund av för snabbt byte av miljön, mm. Testa det som dom andra har sagt, funkar inget av det. Så finns det bra ett alternativ kvar. Jag vet det kan låta hemsk/va jobbigt ibland.  Men det ända du ka gör är att stoppa i mat i hans mun,  alltså tvångs mata han/hon. Sista alternativet och se hur det funkar efter några dagars tvångs matade.  Se om han/hon vill käka sen på egen hand.

1159
625
Temla:
Tvångsmatning/vattning ska bara ske som absolut sista alternativ... då ska skäggisen vara riktigt utsvulten och uttorkad. Tvångsmatning innebär stor stress och kan göra situationen ännu värre. 

Låt honom vara. Dom klarar sej utan mat och vatten bra länge innan något allvarligt händer. Det tar tid att vänja sig vid ny miljö. En av mina skäggisar var vuxen när han kom till mej och han låg och gömde sej i 2 veckor, fick överväxt av parasiter pga stress och verkade allmänt risig. Det gick över av sej själv och sedan blev han hur bra/lugn/trygg/matglad som helst. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Min skäggis åt knappt någonting första 1,5 månaden när jag hade honom. 
Det jag gjorde var att alltid ha en vattenskål med nytt vatten i,  en frukt/salladskål där jag även la i mjölmask och zophobas. 

Då började han äta.

Istället för att mata med kackerlackor och syrsor (verkar fortfarande inte alls gå hem hos min Ödla) så köpte jag vandrande gräshoppor. Dessa slängde han sej över så fort han fick dem. 
Så testa med lite olika typer av insekter,  och ha väldigt blandad sallad :) 

Det är det som funkade för mej i alla fall :) 

1159
625
Temla:
Har gjort lite kommentarer på en av dina bilder också. 

Vad har han för temperaturer i terrariet och vilken typ av lampor har du? Är det t.ex. tillräckligt ljust - vad har du för typ av dagljuslampa/rör? 

1275
1724
Falk:

Brallan att tvångsmata en stressad ödla kan ta livet av den. Matvägran behöver inte betyda att den kommer att svälta ihjäl utan det kan bero på flera naturliga orsaker.

Bara att öppna terrariet eller stå och glo medans den ska äta kan vara nog stressande. Glöm inte bort att det är reptiler och inte katt eller hund.


19
9
kobbe1:
hej om inte dag aktiva ödlor har adekvat ljus så kan överdriven pudring av kalcium/VD3 PÅ foderdjur och bristfällig/bristen på uv b göra att djuren inte kan tillgodogöra sig och omvandla kalcium och detta kan leda till kalklagring i kroppen och slutligen förgiftning men aär dock ovanligt,en anledning kan vara att han fortfarande visellt kan se den dominerande hannen i ett annat terrarie i samma rum och fortfarande känner sig stressad..eller att han inte tycker om dubia,prova med andra insekter,kolla över värmen i terr för höga temperaturer leder ofta till matvägran hos reptiler om man inte har tempererade zoner i terrariet mvh kobbe
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild